Jak zwiększyć zasięg roweru elektrycznego? - Poradnik

Jak zwiększyć zasięg roweru elektrycznego? - Poradnik

Posted by   wrz 22, 2023     Blog o rowerach elektrycznych, tradycyjnych, częściach rowerowych     0 Comments

Głównym problemem rowerów elektrycznych jest to, że ich wspomaganie nie działa w nieskończoność. Bateria ebike po pewnym czasie wyładowuje się, uniemożliwiając rowerzyście osiągnięcie pełnego komfortu z jazdy. Fakt ten doprowadza kolarzy do szału. Część z nich odpuszcza sobie z tego powodu całkowicie zakup e-rowerów, inni natomiast szukają odpowiedniej solucji i odpowiedzi na pytanie: Co zrobić, aby elektryk mógł jechać dalej?

W artykule tym przygotujemy kilka porad, które pozwolą ci przedłużyć działanie wspomagania w twoim rowerze elektrycznym. Dotyczyć będą one między innymi technik jazdy, odpowiedniej eksploatacji komponentów i planowania podroży. Przed tym jednak uważamy, że powinniśmy przedstawić dwa bardzo ważne terminy związane z ebike:

Czym są cykle ładowania i zasięg w rowerze elektrycznym?

Cykl oraz zasięg to jedne z najważniejszych parametrów roweru elektrycznego, od których w dużej mierze zależy, czy jazda będzie wygodna.

Zasięgiem nazywamy szacunkową liczbę kilometrów, którą możemy przejechać na ebike, zanim jego bateria się wyładuje. Oczywiście różni się ona od średniej, jaką wyciągamy po np. Roku korzystania z e-roweru. Producenci testują swoje jednoślady w idealnych dla nich warunkach, więc uzyskany wynik jest zazwyczaj znacznie zawyżony. Kupując elektrycznego składaka z zasięgiem szacowanym na 50 km, możemy się spodziewać, że przejedziemy nim 30, zanim padnie akumulator. Wiąże się to z tym, że, na maksymalny pułap przejechanych kilometrów wpływają czynniki, takie jak podłoże, warunki pogodowe i waga użytkownika. Ten parametr jest dla nas najważniejszy, i to o nim będziemy dzisiaj głownie rozmawiać, warto będzie jednak wspomnieć również o cyklu:

Cyklem nazywamy orientacyjną liczbę ładować akumulatora, zanim zacznie on tracić swoje właściwości, np. Po tysięcznym zapełnieniu baterii ebike może mieć gorszy maksymalny zasięg. Na ten parametr użytkownik nie ma aż tak aktywnego wpływu, nie możemy go zwiększyć, a jedynie przywrócić do stanu używalności poprzez serwisową regenerację ogniw litowo-jonowych. W grę wchodzi również oczywiście zakup nowego akumulatora, ale jest to droższa z dwóch opcji.

Wiemy już, że zasięgiem nazywamy ilość kilometrów, jaką możemy przejechać w danym cyklu, ale jak go zwiększyć? Pochylimy się teraz nad kilkoma radami, które pomogą nam to osiągnąć:

Rowerzyści w górach parkują swoje Ebike

Planowanie wycieczek rowerowych

Dobra organizacja pomaga nam w wielu aspektach życia, także w kolarstwie! Przed rozpoczęciem jazdy powinniśmy wybrać trasę, która zużyje możliwie jak najmniej zasięgu naszego ebike. Należy pochylić się nie tylko nad ilością kilometrów, jakie przejedziemy, ale także nad typem podłoża. Dajmy na to, że mamy do wyboru dwa szlaki; z czego jeden jest długi na 12 km, ale całkiem prosty, a drugi ma 10 km, ale jeździmy praktycznie cały czas pod górę. Bateria w rowerze elektrycznym bardzo męczy się na nierównej powierzchni, więc powinniśmy wybrać w tym przypadku pozornie dłuższy szlak, aby zaoszczędzi na zasięgu roweru. Oczywiście jest to tylko i wyłącznie chłodna matematyka - nie bierzemy tutaj pod uwagę malowniczości obu tras, to pozostawiamy subiektywnej ocenie czytelnika!

Warto jest zaplanować drogę tak, aby zatrzymywać się możliwie jak najrzadziej. Podobnie jak samochód, elektryczny jednoślad zużywa najwięcej zasobów przy startowaniu. Z tego powodu powinniśmy robić jak najmniej postojów. (Oczywiście w granicach kondycji fizycznej!) Niektórzy rowerowi eksperci rekomendują nawet ruszanie ebike bez wspomaganie i włączanie go dopiero po osiągnięciu prędkości co najmniej pięciu kilometrów na godzinę. Może się to wydawać uciążliwe; ale na pewno pomoże nam w zwiększeniu zasięgu. Dobrze będzie również praktykować jazdę energooszczędną, np. Zbliżając się do świateł, które zaraz zmienią kolor z zielonego na czerwony wypada zwalniać stopniowo, aby przejechać przez skrzyżowanie bez całkowitego zatrzymywania roweru.

Kiedy już planujemy trasę warto będzie również sprawdzić pogodę! Akumulatory rowerów elektrycznych nienawidzą wręcz ekstremalnych temperatur. Wszechobecny chłód spowalnia procesy chemiczne zachodzące w bateriach litowo-jonowych, co przełoży się na niższy zasięg w trakcie jazdy. Zbyt duże ciepło jest równie niekorzystne! Jeżdżąc w najgorętsze dni lata możemy spodziewać się uszkodzenia ogniw, a w konsekwencji redukcji cykli akumulatora. Na rowerze elektrycznym najlepiej będzie się jeździć w umiarkowanych temperaturach. Przy "odchyleniach" pogodowych odpowiedzialniej wsiąść po prostu na zwykły jednoślad.

Aby lepiej zorganizować trasę warto skorzystać z dedykowanych temu aplikacji, takich jak Google Maps lub Strava. Więcej na ich temat wspominamy w artykule "Trasy rowerowe - jak zaplanować podróż rowerem?"

Jazda energooszczędna rowerem elektrycznym

Odpowiednia eksploatacja silnika w rowerze wpłynie pozytywnie na stan jego baterii, a w efekcie na zasięg. Z tego powodu powinniśmy o niego możliwie jak najbardziej dbać, a pomogą nam w tym odpowiednie techniki jazdy.

Przede wszystkim powinniśmy odpowiednio manipulować profilami wspomagania. Większość rowerów elektrycznych posiada kilka trybów działania, różniących się maksymalną prędkością oraz pracą silnika. Kiedy jeździmy po mieście i wiemy, że nie będziemy w stanie rozpędzić się do dwudziestu pięciu kilometrów na godzinę, to rozważymy ustawienie poziomu wspomagania na "eko". Pozwoli nam to przejechać większą ilość kilometrów, a nie wpłynie jakoś mocno na to jak szybko się poruszamy. Zawsze możemy również wyrównać niski tryb poprzez pedałowanie z większą mocą, łączymy wtedy prędkość z ekonomią.

Masa własna roweru, tj. waga sprzętu, rowerzysty i bagażu równocześnie ma znaczący wpływ na to, ile kilometrów będziemy w stanie przejechać na jednym ładowaniu. Warto jest więc w miarę możliwości odciążyć ebike opróżniając jego sakwy ze zbędnego ekwipunku. Dzięki temu silnik będzie w stanie pracować dużo łagodniej i odwdzięczy nam się wyższym zasięgiem!

Wspominaliśmy już o tym wyżej, ale przypominamy: jeżdżąc na e-rowerze w miarę możliwości starajmy się unikać wzniesień. Ze wszystkich czynników redukujących zasięg, jazda po wzgórzach zmniejsza go najbardziej. Poruszając się pod górkę na rowerze elektrycznym nie odczujemy praktycznie żadnych oporów, warto jest jednak zredukować przełożenie, podobnie jak zrobilibyśmy w przypadku zwykłego jednośladu. Oczywiście, jesli mamy ebike MTB, to nie powinniśmy się aż tak bardzo martwić tym podpunktem.

Wymiana baterii w rowerze elektrycznym

Dbanie o baterie w rowerze elektrycznym

Aby cieszyć się pełnią zasięgu podczas jazdy ebike powinniśmy poświęcić szczególną uwagę na poprawną eksploatację baterii. To od tego tak naprawdę zależy ile będziemy w stanie przejechać przed potrzebą ponownego naładowania akumulatora.

Jeśli bateria nie jest zamontowana w ebike, np. na czas ładowania to powinniśmy przede wszystkim przechowywać ją w miejscu, które będzie równocześnie suche oraz chłodne, najlepiej również zacienione. Najlepszą opcją jest po prostu pomieszczenie w domu. (Oczywiście inne niż strych, garaż lub o grozo, piwnica!) W takich samych warunkach wypada też trzymać akumulator na sezon zimowy, jeśli nie planujemy w tym okresie jeździć na rowerze. Rekomendujemy naładować go uprzednio do progu 40-60%, ponieważ litowo-jonowe baterie mogą rozładowywać się same, kiedy nie są używane.

Jeśli nie chcemy uszkodzić akumulatora, to nie powinniśmy go ładować od razu po zakończeniu jazdy. Baterie używane w ebike i innych sprzętach transportu personalnego mają to do siebie, że bardzo lubią się nagrzewać. Dobrze będzie więc trochę odczekać, aby urządzenie mogło odpowiednio ostygnąć. W przeciwnym przypadku ryzykujemy uszkodzeniem wiązań, a w efekcie mniejszym zasięgiem. Tańsze akumulatory mogą też po prostu wybuchnąć po przekroczeniu pewnej temperatury, wywołując przy tym niebotyczne szkody.

Najprostszym sposobem na zwiększenie zasięgu w e-bike będzie niestety zakup drugiej baterii. Kiedy jedna z nich wyładuje się w trasie, to po prostu montujemy następną. Trzeba niestety wiedzieć, że takie działanie będzie nas sporo kosztować; nowe, pojemne akumulatory potrafią osiągać ceny nawet do pięciu tysięcy złotych, co w sporej ilości przypadków przewyższy koszt samego roweru. Trzeba również rozważyć to pod kątem logistycznym taki sprzęt potrafi ważyć nawet do pięciu kilo, więc wybierając się na wyprawę trzeba go odpowiednio przechować. Wobec tego dobrze będzie wykorzystać w pełni potencjał naszych bagażników rowerowych.

Więcej na temat poprawnej eksploatacji baterii rowerowych mówimy w artykule: "Jak dbać o baterię w rowerze elektrycznym?"

Zwiększenie zasięgu poprzez konserwację komponentów

Na zasięg e-roweru wpływa tez to, jak dbamy o jego nieelektryczne komponenty. Dobra konserwacja części pozwoli nam na płynniejsza jazdę, a w efekcie na lepszą pracę silnika.

Szczególną uwagę zwracać trzeba na łańcuch, który powinien być przez nas regularnie naoliwiany i czyszczony. Nie wpłynie to korzystnie tylko na wspomaganie elektryczne, ale praktycznie na każdy element napędu roweru. Trzymanie go w dobrym stanie zredukuje zużywanie się części jednośladu, zmniejszy tarcie podczas jazdy i pomoże nam przejechać dużo więcej kilometrów. Możemy też zainwestować w alternatywę, jaką jest pasek zębaty. Wymaga on o wiele mniej serwisowania niż łańcuch, i w gruncie rzeczy pełni tę samą funkcję.

Istotne będzie również upewnienie się, czy ciśnienie w oponach naszego roweru jest na odpowiednio wysokim poziomie. Zminimalizuje to opory toczenia, a w efekcie zmniejszy straty w energii podczas akceleracji. Jak wspominaliśmy wcześniej: łączenie pedałowania z funkcjami wspomagania pozwala nam zaoszczędzić sporą ilość zasięgu! Pamiętajmy jednak, że w przypadku rowerów górskich (A zwłaszcza fatbike!) niskie ciśnienie będzie korzystne, ponieważ zwiększa ono naszą przyczepność do podłoża.

Para prowadząca rowery EMTB

Podsumowanie

Zaoszczędzenie zasięgu pozwoli nam czerpać większą przyjemność z jazdy rowerem elektrycznym. Dzięki odpowiedzialnej eksploatacji jego komponentów będziemy w stanie cieszyć się wspomaganiem dużo dłużej, niż przy bezmyślnej jeździe na najwyższym profilu. W ten sposób zadbamy również o środowisko!

Warto pamiętać, że wyszczególnione rady powinno się stosować głównie wtedy, kiedy chcemy maksymalnie zwiększyć zasięg. Respektujemy różne style jazdy i zdajemy sobie sprawę, że poradnik ten nie pomoże osobom, które używają swojego ebike do górskich szaleństw, lub ścigają się na szosie. Mamy jednak nadzieję, że przyda się każdemu, kto jeździ na rowerze po mieście!