Przewodnik po rowerach górskich - wybór ramy i kół roweru
Zaprojektowane do jazdy po ciężkim terenie, rowery górskie imponują wszechstronnością oraz niezawodnością we wszystkich możliwych kierunkach, a także gwarantują wiele radości z jazdy. Istnieje wiele różnych typów rowerów górskich - inny rower będzie idealny na wycieczkę po lesie, inny na górskie szlaki, a jeszcze inny jeśli zamierzamy skoncentrować się głównie na ekstremalnej jeździe po ciężkim terenie.
A więc jak znaleźć rower górski dla swoich potrzeb?
Zawsze przed zakupem należy zadać sobie pytania: gdzie i jak będę jeździł? Odpowiadając na powyższe, dość łatwo i precyzyjnie można zweryfikować, jakiego typu rower będzie odpowiedni do naszych potrzeb.
Poniżej przedstawiamy ogólny podział rowerów MTB ze względu na ich „zdolności’’ oraz zastosowanie.
Hardtail - czyli rowery bez tylnego zawieszenia. Doskonałe dla osób, które lubią jazdę w lekkim i umiarkowanie trudnym terenie oraz po górach. Są jednym z najpopularniejszych i najczęściej spotykanych rowerów do amatorskiej i zawodowej.
Downhill – czyli rower zjazdowy. Charakterystycznym elementem jest tu rama, której budowa i geometria praktycznie nie pozwalają na jazdę pod górę. Przeznaczony głównie dla osób, które cenią szybkość i zjazdy pełne adrenaliny.
Enduro – rowery zaprojektowane tak, aby móc pokonywać trudne i strome zjazdy, ale jednocześnie są w stanie z pokonać podjazd. Mają zwykle mniejszy skok niż rowery downhill, ale też posiadają pełne zawieszenie. Przeznaczone dla osób, które lubią pokonywać trudne technicznie zjazdy, a zarazem zdobywać szczyty.
ATB – to mniej terenowe rowery niż prawdziwe MTB. Służą głownie do jazdy rekreacyjnej. Mają zrelaksowaną geometrię ramy, dzięki czemu da się na nich jeździć we w miarę wyprostowanej pozycji. Często doposażane są w błotniki i bagażniki, przez co zamieniają się w praktyczne rowery trekkingowe.
Cross country – czyli inaczej rowery XC. Lekki, dynamiczny i doskonale sprawdza się w bardziej wymagającym terenie. Wykorzystuje się je podczas maratonów górskich, można się na nich poruszać po lasach, łąkach czy kamienistych ścieżkach. Zazwyczaj posiadają jedynie przedni amortyzator (hardtail) i to z niewielkim skokiem, ale zdarzają się rowery cross country z pełną amortyzacją. Kierownica znajduje się niżej niż siodełko, gdyż pochylona pozycja ułatwia podjazdy i poprawia aerodynamikę.
Trail – rowery te umożliwiają wygodne podjazdy na długich górskich trasach, łącząc cechy enduro i XC. Umożliwiają bardziej agresywną jazdę. Są nieco lżejsze od Enduro i pozwalają na przyjemniejszą jazdę pod górkę.
Fatbike - odróżniają się od innych rowerów tym, że są wyposażone w bardzo szerokie opony. Pozwalają one jeździć na niskim ciśnieniu, dzięki czemu rower posiada znakomitą przyczepność, przydatną podczas jazdy po śniegu, błocie czy piasku. Jest to rower dla osób u których sezon rowerowy trwa nawet zimą.
Jaki rozmiar kół wybrać?
Wyróżniamy trzy rozmiary kół w rowerach górskich: 26 cali, 27,5 cala i 29 cali. W dużym skrócie: duże koła lepiej się toczą, umożliwiając tym samym szybszą jazdę; mniejsze mają lepsze zdolności zwrotne. Odkąd pojawiły się koła 29 i 27,5 calowe, rozmiar 26'' nieco stracił na wartości i obecnie osoby rzadziej decydują się na rower z takimi kołami.
Wybór ramy
Rodzaj ramy i geometria mają istotny wpływ na przeznaczenie roweru. Najbardziej uniwersalne mają odpowiednią geometrię i niski skok pozwalające na jazdę zarówno na ulicy jak i w górach. Osoby uprawiające kolarstwo zjazdowe potrzebują agresywnych kątów, dużego skoku amortyzatorów i nisko ułożonego siodełka. Bardziej zaawansowane konstrukcje posiadają również tylny amortyzator, który nieco zmniejsza efektywność pedałowania, ale sprawia, że jazda w terenie jest wygodniejsza.
W rowerach górskich znajdziemy pełny przekrój materiałów, począwszy od stali, po aluminium i włókno węglowe. Jednak to aluminium i karbon są najbardziej doceniane, oczywiście ze względu na niską wagę i wytrzymałość.