Przewodnik po rowerach górskich - wybór ramy i kół roweru

Zaprojektowane do jazdy po ciężkim terenie, rowery górskie imponują wszechstronnością oraz niezawodnością we wszystkich możliwych kierunkach, a także gwarantują wiele radości z jazdy. Istnieje wiele różnych typów rowerów górskich - inny rower będzie idealny na wycieczkę po lesie, inny na górskie szlaki, a jeszcze inny jeśli zamierzamy skoncentrować się głównie na ekstremalnej jeździe po ciężkim terenie.

A więc jak znaleźć rower górski dla swoich potrzeb? 

Zawsze przed zakupem należy zadać sobie pytania: gdzie i jak będę jeździł? Odpowiadając na powyższe, dość łatwo i precyzyjnie można zweryfikować, jakiego typu rower będzie odpowiedni do naszych potrzeb.

Poniżej przedstawiamy ogólny podział rowerów MTB ze względu na ich „zdolności’’ oraz zastosowanie. 

Hardtailczyli rowery bez tylnego zawieszenia. Doskonałe dla osób, które lubią jazdę w lekkim i umiarkowanie trudnym terenie oraz po górach. Są jednym z najpopularniejszych i najczęściej spotykanych rowerów do amatorskiej i zawodowej. 

Downhill – czyli rower zjazdowy. Charakterystycznym elementem jest tu rama, której budowa i geometria praktycznie nie pozwalają na jazdę pod górę. Przeznaczony głównie dla osób, które cenią szybkość i zjazdy pełne adrenaliny. 

Enduro – rowery zaprojektowane tak, aby móc pokonywać trudne i strome zjazdy, ale jednocześnie  są w stanie z pokonać podjazd. Mają zwykle mniejszy skok niż rowery downhill, ale też posiadają pełne zawieszenie. Przeznaczone dla osób, które lubią pokonywać trudne technicznie zjazdy, a zarazem zdobywać szczyty.

ATB – to mniej terenowe rowery niż  prawdziwe  MTB. Służą głownie do jazdy rekreacyjnej. Mają zrelaksowaną geometrię  ramy, dzięki czemu da się na nich jeździć we w miarę wyprostowanej pozycji. Często doposażane są w błotniki i bagażniki, przez co zamieniają się w praktyczne rowery trekkingowe. 

Cross country – czyli inaczej rowery XC. Lekki, dynamiczny i doskonale sprawdza się w bardziej wymagającym terenie.  Wykorzystuje się je podczas maratonów górskich, można się na nich poruszać po lasach, łąkach czy kamienistych ścieżkach. Zazwyczaj posiadają jedynie przedni amortyzator (hardtail) i to z niewielkim skokiem, ale zdarzają się rowery cross country z pełną amortyzacją. Kierownica znajduje się niżej niż siodełko, gdyż pochylona pozycja ułatwia podjazdy i poprawia aerodynamikę.

Trail – rowery te umożliwiają wygodne podjazdy na długich górskich trasach, łącząc cechy enduro i XC. Umożliwiają bardziej agresywną jazdę. Są nieco lżejsze od Enduro i pozwalają na przyjemniejszą jazdę pod górkę.

Fatbike - odróżniają się od innych rowerów tym, że są wyposażone w bardzo szerokie opony.  Pozwalają one jeździć na niskim ciśnieniu, dzięki czemu rower posiada znakomitą przyczepność, przydatną podczas jazdy po śniegu, błocie czy piasku. Jest to rower dla osób u których sezon rowerowy trwa nawet zimą.

Jaki rozmiar kół wybrać?

Wyróżniamy trzy rozmiary kół w rowerach górskich: 26 cali, 27,5 cala i 29 cali. W dużym skrócie: duże koła lepiej się toczą, umożliwiając  tym samym szybszą jazdę; mniejsze mają lepsze zdolności zwrotne. Odkąd pojawiły się koła 29 i 27,5 calowe, rozmiar 26'' nieco stracił na wartości i obecnie  osoby rzadziej decydują się na rower z takimi kołami.

Wybór ramy

Rodzaj ramy i geometria mają istotny wpływ na przeznaczenie roweru.  Najbardziej uniwersalne mają odpowiednią geometrię i niski skok pozwalające na jazdę zarówno na ulicy jak i w górach. Osoby uprawiające kolarstwo zjazdowe potrzebują agresywnych kątów, dużego skoku amortyzatorów i nisko ułożonego siodełka. Bardziej zaawansowane konstrukcje posiadają również  tylny amortyzator, który nieco zmniejsza efektywność pedałowania, ale sprawia, że jazda w terenie jest wygodniejsza.

W rowerach górskich znajdziemy pełny przekrój materiałów, począwszy od stali, po aluminium i włókno węglowe. Jednak to aluminium i karbon są najbardziej doceniane, oczywiście ze względu na niską wagę i wytrzymałość.