Przewodnik po rowerach szosowych - koła, rama, napęd, hamulce

W dzisiejszych czasach rower szosowy nie jest już zarezerwowany tylko dla zawodowych kolarzy i są bardziej dostępne i otwarte na początkujących użytkowników. Jest odpowiedni dla każdego poziomu zaawansowania oraz osób w każdym wieku. 

Jeśli planujesz zakup roweru szosowego z pewnością masz wiele ważnych pytań i wątpliwości – do czego będzie służył? Czy planuje zaawansowane treningi  czy po prostu chcesz czerpać przyjemność z pięknych krajobrazów i szybkości?

 

Istnieje kilka rodzajów rowerów szosowych, które odpowiadają różnym wymaganiom:

  • •  Rower szosowy zaprojektowane na asfaltową drogę tzn. szosę. Pozycja rowerzysty jest bardzo sportowa i dość pozioma. Charakteryzuje się specyficzną kierownicą, cienkimi kołami i bardzo lekką ramą. Przeznaczone do osiągania wysokich prędkości. Doskonały wybór, jeśli Twoim celem jest rozpoczęcie treningów lub udział w wyścigach. 
  • •  Rower Gravel - jego kształt jest nieco różni się od roweru szosowego, dlatego też jeździ się nim przyjemniej. Pozycja rowerzysty jest bardziej wyprostowana, kierownica jest nieco dłuższa a opony zdecydowanie szersze.  Hamulce tarczowe nie są tutaj regułą, ale spotkamy je w zdecydowanej większości modeli. Przeznaczony jest głownie na przejażdżki naturalnymi szlakami. Najlepsza opcja dla osób, które cenią sobie funkcjonalność i komfort. 
  • •  Rower triathlonowyto bardziej aerodynamiczna  wersja rowerów szosowych. Zaprojektowany w taki sposób aby startujący w zawodach zawodnik mógł uzyskać maksymalnie wysoką prędkość. Cechą podstawową rowerów czasowych jest bardzo charakterystyczna kierownica.

 

Na co więc zwrócić uwagę?

Rama

Stal, aluminium czy karbon. W przypadku kiedy nie dysponujecie zbyt dużym budżetem, to wybór siłą rzeczy padnie na aluminium bądź też stal. 

Aluminium to lekki, solidny i sztywny materiał. Można go najczęściej znaleźć w rowerach podstawowej i średniej klasy. To solidna rama, nieco cięższa od karbonu ale równie ceniona przez rowerzystów. 

Karbon jest powszechnie uznany za lżejszy  od aluminium – to daje znaczącą przewagę przede wszystkim na podjazdach. Atutem ramy karbonowej jest również  fakt iż lepiej pochłania wstrząsy oraz umożliwia zyskanie większych prędkości i lepszej odporności na uderzenia. Jest to jednak zdecydowanie najdroższy i trudniejszy w naprawie rodzaj ramy.

Koła

To druga najważniejsza cecha roweru szosowego. Ich masa ma ogromny wpływ na sposób jazdy. Im lżejsze, tym większa skuteczność hamowania i przyspieszania. Konstrukcja jest równie ważna – im głębsze obręcze tym bardziej sztywne i aerodynamiczne koła.  Początkujący mogą swobodnie zacząć od lekkich i sztywnych kół, które są jednocześnie o wiele tańsze.

Napęd

Standardową opcją są dwie tarcze z przodu i jedenaście z tyłu. Istnieją co prawda wyjątki, bo w tańszych rowerach można znaleźć z przodu tarcze z trzema zębatkami. Napęd z dwiema jest jednak lżejszy, bardziej odporny na uszkodzenia i prostszy w obsłudze. W gravelach oraz rowerach przełajowych można znaleźć również napędy z tylko jedną zębatką z przodu.

Hamulce

Większość rowerów szosowych na wyścigi i szosę jest wyposażona w hamulce szczękowe. Hamulce tarczowe lepiej sprawdzą się na drogach żwirowych i nieutwardzonych. Są bardzo skuteczne, także przy deszczowej pogodzie.