Jaki rower MTB górski? Typy rowerów górskich

Jaki rower MTB górski? Typy rowerów górskich

Posted by   cze 27, 2023     Blog o rowerach elektrycznych, tradycyjnych, częściach rowerowych     0 Comments

Obserwowanie terenowych szaleństw profesjonalnych kolarzy górskich, często wprawia ludzi w zaintrygowanie, które może skończyć się chęcią zakupu własnego MTB. Z każdą przyuważoną akrobacją, rampą bądź zjazdem rośnie apetyt na jazdę wyczynową. Przed podjęciem takiego hobby warto jednak zaczerpnąć w tym temacie trochę informacji. Nie chcemy przecież odczuwać dyskomfortu bądź niezadowolenia z zakupionego roweru. Artykuł ten wprowadzi cię w świat MTB, abyś mógł tego uniknąć!

Istnieje wiele typów rowerów górskich. Różnią się one zastosowaniami. Niektóre dedykowane są konkretnym typom sportów, inne zaś zróżnicowanym odmianom jazdy rekreacyjnej. Zakup roweru dopasowanego do wymagań użytkownika jest kluczem do czerpania przyjemności z jazdy. Ważne jest zarówno, aby za bardzo nie przyoszczędzić jak i nie przesadzić. Tańsze warianty MTB będą zmagać się z trudnymi technicznymi trasami, a te drogie i specjalistyczne, zjadające na śniadanie strome zbocza mogą mieć, o ironio problem z płaską powierzchnią.

Zanim przedstawimy wybrane rodzaje MTB i omówimy ich zastosowania warto będzie wdrożyć czytających w temat, zaczynając od najbardziej podstawowych informacji. Warto jest zadać sobie pytanie:

Czym jest rower górski?

Rowery górskie charakteryzują się budową, która umożliwia im jazdę w terenie dużo trudniejszym niż w przypadku na przykład modeli gravel bądź trekkingowych. Ich ramy będą zazwyczaj cięższe od tych, w które wyposażone są inne jednoślady. Średnia masa MTB waha się pomiędzy 12 a 14 kilogramami. Koła w rowerach górskich są zazwyczaj szerokie. Ma to na celu zwiększenie przyczepności. Specjalistyczne modele, takie jak downhill wyposażone są w opony o agresywnym bieżniku, natomiast rekreacyjne, takie jak ATB czy trail mają bieżnik bardziej gładki, co pozwala im na relatywnie wygodną jazdę po asfalcie. Najważniejszą cechą rowerów górskich jest jednak amortyzacja, na bazie której możemy sklasyfikować dwa typy MTB, hardtail oraz full suspension.

Rower hardtail czy full suspension?

Hardtail to rodzaj roweru górskiego, który cechuje się amortyzacją tylko z przodu. (Stąd nazwa, oznaczającego sztywny tył jednośladu.) Nie pochłaniają one drgań tak dobrze, jak rowery full suspension, ale są lżejsze, szybsze, a przede wszystkim - bardziej przystępne cenowo.

Samą przednią amortyzację przyuważmy w rowerach dla początkujących lub w modelach rekreacyjnych. Jest ona świetną opcją startową, dla osób pragnących oswoić się z kolarstwem górskim, a następnie zainwestować w droższy sprzęt. Głównym atutem hardtailów jest ich wysoka potencjalna prędkość, dzięki której znalazły one swoją niszę w wyścigach cross country. Dzięki stosunkowo niewielkiej masie odnajdą się również w bikepackingu.

Natomiast rowery full suspension cechują się jak sama nazwa wskazuje pełną amortyzacją. Z tyłu posiadają tak zwany damper, który pochłonie dla nas wszelkie drgania, otwierając przy tym drogę do dużo cięższych technicznych tras. Pełna amortyzacja jest wymagana, jeśli chcemy uczestniczyć w zaawansowanych dziedzinach kolarstwa górskiego, jakich jak np. Downhill. Jednoślady z takim wyposażeniem ważą jednak dużo więcej niż hardtaile.

Jak widzimy oba rodzaje amortyzacji posiadają swoje zastosowania. Nie ma odpowiedzi na pytanie "który z nich jest lepszy?" - Wszystko zależy tak naprawdę od naszych oczekiwań wobec roweru.


Rower ATB marki KS Cycling z przednią amortyzacją. (Tak zwany hardtail.)


Rower ATB

Najtańszy rodzaj rowerów MTB należący do segmentu jednośladów dostosowanych do jazdy rekreacyjnej. Stanowią właściwie mix pomiędzy rowerem górskim a trekkingowym. Ich rama nie jest tak pochylona jak w przypadku innych "górali". Są przez to bardziej uniwersalne w codziennych trasach. Poradzą sobie z bardzo prostymi szlakami, ale ich potencjał terenowy jest bardzo niewielki. Rowery ATB dostępne w marketach często nie posiadają nawet przedniej amortyzacji - ich rama jest całkowicie sztywna. Ponadto w większości przypadków ich komponenty są bardzo podstawowe i budżetowe. Możemy spodziewać się, że wykonane będą z tańszych materiałów, takich jak stal lub aluminium.


Kolarz jadący na górskim rowerze trail na łące.


Rower Trail

Jest to najpopularniejszy podgatunek rowerów górskich. Również należy do segmentu rekreacyjnego, ale poradzi sobie bezproblemowo z większością szlaków. (W przeciwieństwie do ATB). Trail to rowery nastawione na wygodę i czerpanie radości z jazdy terenowej. Geometria tego typu MTB zdesignowana jest tak, aby była wszechstronna i wybaczała możliwie najwięcej błędów. Z tego powodu trail jest uważany za najbardziej uniwersalny z rowerów górskich. Kupując ten jednoślad natkniemy się na oferty z każdym możliwym materiałem ramy. Od ekonomicznego aluminium, aż po niezniszczalny tytan. Cementuje to jego wszechstronność, gdyż możemy wybrać wykonanie, które najbardziej przypadnie do naszej preferencji. Amortyzacja tego typu roweru górskiego posiada skok pomiędzy 120 a 140 mm. Stanowi doskonałą opcję zarówno dla początkujących, jak i nieco bardziej zaawansowanych, jeśli nie potrzebujemy roweru dedykowanemu konkretnemu typowi sportu to najlepszą opcją będzie dla nas rower trail.


Zawodnik Cross Country zjeżdżający po szlaku na rowerze górskim XC.



Rower Cross-Country

Typ roweru górskiego przeznaczony do sportu XC. Jednoślady Cross-Country nastawione jest głównie na duże prędkości, niską wagę i sporą zwrotność, przez co zazwyczaj wykonane są z karbonu lub aluminium. Stanowią most pomiędzy segmentem rekreacyjnym a profesjonalnym. Królują na niewymagających górskich ścieżkach oraz szutrowych szlakach rowerowych. W większości są to jednoślady hardtail, których skok amortyzacji nie przekracza 120 mm, ale zdarzają się również modele z pełnym zawieszeniem. Jest to najszybszy rodzaj rowerów górskich, najlepiej nadający się na wyścigi. Przystosowany raczej do zjazdów oraz lekkich wypukłości w terenie. Radzi sobie również relatywnie dobrze w warunkach niezwiązanych z jazdą MTB. W związku z tym rekomendujemy go fanom prędkości oraz osobom, które chcą aby ich rower górski był równocześnie uniwersalny i praktyczny w jego głównym założeniu.


Kolarz Enduro przygotowuje się do zjazdu z trasy



Rower Enduro

Enduro to typ roweru w całości już dedykowany jeździe wyczynowej. Występują tylko w formie "Full Suspension" ze skokiem amortyzatorów pomiędzy 150 a 180 milimetrów. W tym MTB wyróżnia się geometria ramy - kąt główki ramy jest mniejszy niż w innych modelach co wpływa na pozycję w trakcie jazdy. Jednoślady tego typu są praktycznie zawsze wykonane z karbonu lub tytanu. Ze względu na kwestie bezpieczeństwa ciężko jest znaleźć enduro wykonane z aluminium lub ze stali. Rower dostosowany jest bardziej do zjazdów z pochyłych powierzchni. Oczywiście, radzi sobie również z wjeżdżaniem na wzniesienia, ale jest to dużo trudniejsze. Wiąże się to z założeniem sportu, do jakiego jest dostosowany. Enduro polega przecież głównie na wytrzymałości, a co bardziej przetestuje naszą wytrzymałość niż opór podczas jazdy pod górę? W przypadku tego jednośladu ogumienie praktycznie zawsze ma agresywny bieżnik, przystosowany perfekcyjnie do nierównych nawierzchni. Ten typ roweru jest dedykowany w całości profesjonalnym, górskim wyścigom. Z tego powodu nie rekomendujemy go osobom, które pragną sprzętu do jazdy rekreacyjnej.


Kolarz przygotowuje się do zjazdu na rowerze górskim dedykowanym Downhillowi.

Rower Downhill

Rower do zadań specjalnych, dostosowany do najbardziej ekstremalnej formy kolarstwa górskiego. Przeznaczeniem MTB Downhill jest zjazd w dół stromymi, górskimi stokami i do tego właśnie nadają się najlepiej. Rama tego górskiego jednośladu jest masywna, i zawsze w pełni amortyzowana. Waży sporo, nawet w przypadku wersji karbonowych, co utrudnia jazdę pod górę oraz w płaskim terenie (Jest ona odradzana w przypadku tych modeli). Downhille cechują się najwyższym skokiem amortyzatorów (Pomiędzy 180 a 200 milimetrów.) Ten rodzaj MTB powstał w całości w celach sportowych i nie nadaje się do jazdy rekreacyjnej. Jest jednak najlepszą opcją, jeśli marzy nam się profesjonalny sprzęt.


Jazda po kamieniach na rowerze Fatbike.

Rower Fatbike

Zwany również rowerem terenowym. Fatbike cechuje się bardzo szerokimi oponami o niskim ciśneniu. Dostosowany jest do jazdy po trudnym terenie, takim jak gęste błoto, piasek lub śnieg. Jest to sprzęt głównie rekreacyjny, często w ogóle nieposiadający amortyzacji. Możemy spodziewać się po nim tańszych materiałów, takich jak stal lub aluminium. Mimo dość ekstremalnego wyglądu najlepiej sprawdzi się na dość spokojnych (aczkolwiek brudnych) trasach.

Więcej informacji na temat rowerów fatbike uzyskasz w artykule: Czy warto kupić rower fatbike?



Warianty Elektryczne

Praktycznie każdy z wyżej wymienionych rowerów posiada swoje warianty elektryczne, czyli tak zwane "EMTB". W przypadku kolarstwa górskiego warto zainwestować w e-bike ze względu na wygodę zapewnioną przez silnik. Ułatwi nam to zdecydowanie jazdę pod górkę, co biorąc pod uwagę wagę MTB okaże się bardzo komfortowe. Wspomaganie elektryczne okaże się najlepsze w segmencie rekreacyjnym oraz mniej wymagającym segmencie sportowym. Oczywiście nic nie zatrzymuje nas przed zakupem elektrycznego roweru downhill, ale warto wziąć pod uwagę, że jeśli chcemy używać jednośladu zgodnie z jego zastosowaniem, to wspomaganie nie przyda nam się aż tak bardzo.



Czy warto kupić rower górski?

Po poznaniu tylu typów MTB możesz być lekko przytłoczony uzyskanymi informacji i zastanawiać się, czy w ogóle warto inwestować w rower górski. Według nas - jak najbardziej! Należy jednak wcześniej dowiedzieć się, czy aby na pewno jazda na takim sprzęcie będzie dla nas odpowiednia. W tym celu rekomendujemy skorzystanie z najbliższej wypożyczalni rowerów górskich. Możesz też umówić się na jazdę próbną w naszym sklepie.