Jak dbać o baterię w rowerze elektrycznym?

Jak dbać o baterię w rowerze elektrycznym?

Posted by   kwi 26, 2023     Blog o rowerach elektrycznych, tradycyjnych, częściach rowerowych     0 Comments

Powszechnie wiadomo, że rowery elektryczne to całkiem drogi sprzęt. Ich wysoka cena wiąże się z wieloma czynnikami: odpowiednio dopasowany do akumulatora kształt ramy, dedykowany silnik, wysokiej klasy osprzęt i bateria. No właśnie - bateria. Jeśli silnik jest sercem e-roweru, to baterię można nazwać jego płucami. Akumulator jest niezbędny do prawidłowego wspomagania elektrycznego, więc należy o niego odpowiednio dbać. Tutaj nasuwa się istotne pytanie - Jak tego dokonać?

W tym artykule spróbujemy wyjaśnić jak w odpowiedni sposób zajmować się baterią e-roweru, aby można było z niej godnie korzystać przez wiele lat. Postaramy się przedstawić i omówić najistotniejsze porady dotyczące dbania o akumulator roweru elektrycznego. Podzielimy się wskazówkami dotyczącymi przechowywania i odpowiedniego ładowania baterii.

Zanim zaczniemy warto podkreślić: Nie popadajmy w paranoję! Rower elektryczny pełni funkcję użytkową; służy nam do jazdy, więc po pewnym czasie będzie powoli tracił swoją przydatność. Usterki i degradacja baterii to naturalna kolej rzeczy i nie powinniśmy się tym martwić na zapas. Dbajmy o nasze rowery, ale w rozsądny sposób, w przeciwnym wypadku marnujemy tylko ich potencjał!

Bateria w rowerze elektrycznym - czym jest cykl i zasięg?

Większość z nas ma już odpowiednią wiedzę dotyczącą zasad funkcjonowania akumulatorów w rowerach elektrycznych, ale na wszelki wypadek wypadałoby zrobić powtórkę. Najważniejszymi parametrami dotyczącymi baterii są zasięg oraz liczba cyklów. Zasięg to czynnik, od którego zależy, ile kilometrów możemy zrobić na jednym ładowaniu. Producenci elektrycznych jednośladów podają go najczęściej w przypadku idealnych warunków; na asfaltowej drodze, w linii prostej i przy pięknej, ale umiarkowanej pogodzie. Oznacza to, że kupując rower MTB z zasięgiem 65 kilometrów nie powinniśmy się nastawiać na to, że będzie w stanie pokonać pod górkę cały ten dystans. Należy podkreślić więc, że zasięg pełni funkcję głównie orientacyjną. Zazwyczaj szacowany jest na bazie pojemności danego akumulatora w watogodzinach lub amperogodzinach. Drugim ważnym aspektem jest ilość cykli danej baterii. Jest to przewidywana przez producenta liczba pełnych ładowań akumulatora, którą możemy wykonać przed rozpoczęciem procesu degradacji baterii. Jeśli twoja bateria ma żywotność ok. 1000 cykli, to możesz mieć pewność, że nie popsuje się przy 1001 ładowaniu, powinno się jednak wiedzieć, że po przekroczeniu tego progu akumulator będzie powoli tracił na swojej wydajności.

Który typ baterii jest najlepszy? Istnieją trzy główne typy akumulatorów do rowerów elektrycznych; żelowe, litowo-polimerowe oraz litowo-jonowe. W obecnych czasach te ostatnie totalnie deklasują swoją konkurencję, jeśli więc planujesz zakup nowego e-bike zdecyduj się na akumulator litowo-jonowy. Cechują się one największą wydajnością i pojemnością połączoną z relatywnie niską wagą.

Osobom, które potrzebują dodatkowych informacji na temat zasad funkcjonowania rowerów elektrycznych rekomendujemy artykuł: Rower Elektryczny - Jak działa?

Starszy mężczyzna jeździ po ulicy miasta rowerem elektrycznym

Jak prawidłowo ładować baterię w rowerze elektrycznym?

Jeśli chcesz chwalić się żywotnością akumulatora w swoim e-bike, to powinieneś zastosować się do kilku ważnych kroków. Przede wszystkim powinieneś ładować baterię głównie w suchych pomieszczeniach i w temperaturze pokojowej. Ekstremalne upały bądź mrozy niekorzystnie wpływają na działanie baterii, które wyczerpują się wtedy o wiele szybciej niż powinny. Tracisz przez to cenne cykle ładowania, które mógłbyś przeznaczyć na np. ekstremalną jazdę po górach. Nic oczywiście nie stanie się, jeśli podładujesz rower w dedykowanej temu stacji miejskiej bądź turystycznej - po prostu unikaj niekorzystnych warunków!

Stwierdzenie, że akumulator roweru elektrycznego psuje się przy częstym ładowaniu jest mitem powtarzanym od chyba już dekady. W przypadku baterii żelowych i litowo-jonowych (Które najczęściej posiadamy w naszych e-bike!) wielokrotne ładowanie jest wręcz wskazane! Nie warto czekać, aż bateria się w pełni rozładuje - "Efekt Pamięci" występuje głównie w akumulatorach niklowo-kadmowych, które nie są używane w e-rowerach.

Jeśli twój rower elektryczny posiada dedykowaną ładowarkę od producenta, to powinieneś jej zawsze używać. W większości przypadków ładowarki innych marek będą działać bezproblemowo, ale lepiej nie narażać swojego wyjątkowo drogiego sprzętu na niepotrzebne uszkodzenia.

Jak przechowywać baterię roweru elektrycznego?

Jeśli masz możliwość przechowuj akumulator w suchym i chłodnym miejscu, z daleka od promieni słonecznych. W ekstremalnych temperaturach - a zwłaszcza zimą, kiedy e-bike nie jest używany zalecane  jest naładowanie baterii do 40-60%. Następnie należy ją wyjąć i przechowywać w temperaturze pokojowej. W ten sposób oszczędzimy sobie nieprzyjemności, kiedy podczas wiosny wsiądziemy na ukochany jednoślad. Unikaj sytuacji, w których bateria jest całkowicie wyładowana, albo wręcz przeciwnie - całkiem naładowana, gdyż może to trwale uszkodzić akumulator. Podkreślamy jeszcze raz - nie należy popadać w paranoję! Nie stanie się nic złego, jeśli zdarzy ci się przypadkowo całkowicie wyładować baterię podczas pozamiejskiej, trekkingowej wycieczki. W przypadku, kiedy transportujemy e-rower samochodem, np. wybierając się w dłuższą trasę powinniśmy wyjąć akumulator z gniazda i zabezpieczyć go. W ten sposób będziemy mieli pewność, że nie uszkodzi się mechanicznie podczas jazdy.

Składany rower elektryczny marki Zundapp w kolorze czarnym.


Jak korzystać z roweru elektrycznego, aby zapewnić najlepszą żywotność baterii?

Kierowcy mogli zetknąć się z dość popularnym terminem, jakim jest "Jazda Energooszczędna", oznacza on optymalny sposób jazdy, w którym samochód zużywa możliwie jak najmniejszą ilość paliwa. Podobnie sytuacja ma się w przypadku rowerów elektrycznych; korzystając optymalnie z możliwości e-bike możemy znacznie zwiększyć wydajność akumulatora. Powinniśmy dobrać odpowiedni do warunków na drodze tryb wspomagania - najwyższy nie zawsze okaże się najlepszy! Ponadto nie warto gwałtownie przyśpieszać, a następnie zwalniać, najlepsza zarówno dla silnika jak i dla baterii będzie relatywnie stała prędkość.

Jazda zimą nie jest sama w sobie niebezpieczna dla akumulatora, należy jednak pamiętać o tym, że w niskich temperaturach wydajność baterii potrafi być niższa, przez co będzie się ona szybciej wyładowywać. Chcąc zmaksymalizować ilość cykli w rowerze elektrycznym nie powinniśmy korzystać z niego w temperaturze niższej niż -20˚C.

Podsumowanie - jak dbać o baterię w rowerze elektrycznym?

Twórcy rowerów elektrycznych z każdym rokiem prześcigają się, aby coraz to bardziej usprawnić akumulatory swoich produktów. Popularne obecnie baterie litowo-jonowe za kilka lat mogą być wyparte przez obecnie testowane baterie sodowo-jonowe. Z roku na rok, z miesiąca na miesiąc e-rowery są coraz to bardziej wydajne; zapewniają jeszcze większe zasięgi i jeszcze większą ilość cykli. Nie jesteśmy jeszcze jednak w punkcie, w którym możliwa jest beztroska jazda bez respektowania limitów baterii - musimy o nią mniej lub bardziej dbać, jeśli chcemy aby nasz e-bike był użyteczny. Mamy nadzieję, że powyższy artykuł ułatwi ci świadome i odpowiedzialne korzystanie z możliwości akumulatora roweru elektrycznego.