Rower Elektryczny - Jak działa?

Rower Elektryczny - Jak działa?

Posted by   maj 8, 2023     Blog o rowerach elektrycznych, tradycyjnych, częściach rowerowych     0 Comments

Kilka ostatnich lat udowodniło, że rowery elektryczne nie są tylko chwilową nic nieznaczącą modą, a wręcz przeciwnie, zostaną z nami na co dzień. Na drogach rowerowych i w terenie możemy zauważyć coraz to więcej wspomaganych jednośladów, które swoją obecnością tylko podsycają zainteresowanie tematem. Pomimo tego, że e-rowery możemy znaleźć na polskim rynku już od dłuższego czasu, to wokół ich ogólnej definicji oraz zasad działania istnieje wiele nieporozumień i mitów.

W związku z tym na rynku rowerowym dochodzi często do kuriozalnych sytuacji. Na popularnych polskich serwisach aukcyjnych notorycznie zdarza się, że sprzedawca z niewiedzy lub korzyści handluje pojazdami niemieszczącymi się w definicji roweru elektrycznego. Zadowolony kupujący wsiada na swój nowy jednoślad, nie zdając sobie sprawy z tego, że jego moc znamionowa jest na tyle wysoka, że potrzebuje do niego specjalnych uprawnień. W skrajnych przypadkach może to generować różnego rodzaju nieprzyjemności, a nawet kłopoty z prawem! Aby tego uniknąć należy znać definicję roweru elektrycznego i rozważnie kupować w sieci. Spróbujemy więc przybliżyć ci temat.

Definicja prawna roweru elektrycznego


Wiele osób nie zdaje sobie sprawy jak wąska jest definicja roweru elektrycznego. W związku z normą EN15194 istnieje wiele ograniczeń dotyczących E-bike. Według polskiego kodeksu drogowego "rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25km/h". W skrócie oznacza to mniej więcej tyle, że rower elektryczny nie może:

  • Posiadać systemu jazdy autonomicznej, bez pedałowania. Silnik e-roweru może funkcjonować i wspomagać kierującego tylko i wyłącznie, kiedy ów kierujący pedałuje. W związku z tym pojazd, który "jedzie sam" nie jest uznawany za rower.

  • Posiadać wspomagania, które działa powyżej prędkości 25km/h. W "legalnym" E-bike wspomaganie elektryczne powinno automatycznie wyłączać się po przekroczeniu 25 kilometrów na godzinę, a następnie włączać się ponownie, kiedy spadniesz poniżej tej prędkości. Nie oznacza to, że kierujący nie może jechać powyżej 25 km/h, po prostu po osiągnięciu pewnego progu prędkości musi on zdać się tylko i wyłącznie na siłę własnych mięśni. Pojazdy, które reklamują się tym, że osiągają prędkość 30,40 czy nawet i 50 km/h nie są rowerami elektrycznymi.

  • Być wyposażony w silnik o mocy nominalnej wyższej niż 250W. Unijne normy nie zezwalają na to, aby rower elektryczny posiadał silnik mocniejszy niż 250W. Sprawdzenie tej wartości jest najłatwiejszym sposobem na upewnienie się, czy mamy do czynienia z przepisowym e-rowerem.

Rower Elektryczny - Co jeśli mamy wyższe parametry?

Wiele kupujących wychodzi z założenia, że im wyższe parametry tym lepiej. Są przypadki, w których taki tok rozumowania się sprawdza. Nie powinniśmy jednak zawsze zastosowywać go przy kupnie roweru elektrycznego, ponieważ w tym przypadku przesadne osiągi mogą nam zaszkodzić prawnie. Jeśli zakupiony przez nas pojazd elektryczny podający się za rower przekracza parametry zawarte w normie EN15194 to musimy liczyć się z tym, że ma to swoje konsekwencje. Z prawnego punktu widzenia nie możemy nazywać takiego pojazdu rowerem elektrycznym, a poruszanie się na nim wymaga dostosowania się do szeregu warunków. Wymagana jest rejestracja i homologacja takiego urządzenia. Musi ono poruszać się całodobowo, niezależnie od warunków pogodowych z włączonymi światłami. W wyposażeniu pojazdu powinien znajdować się sygnał dźwiękowy inny niż dzwonek. Na takim sprzęcie nie można poruszać się po drodze rowerowej. Najważniejszy jest jednak obowiązek posiadania odpowiednich uprawnień do kierowania takim pojazdem. Zazwyczaj będzie to prawo jazdy kategorii AM. Powinniśmy być świadomi tych warunków, ponieważ niedostosowanie się do nich może odbić się na naszym budżecie lub zdrowiu. W przypadku wypadku na pojeździe elektrycznym, będziemy na straconej pozycji, jeśli nie posiadamy uprawnień. E-rowery, które możemy kupić w najpopularniejszych sklepach; zarówno stacjonarnych, jak i internetowych zawsze będą dostosowane do normy EN15194 tj. Będą miały wspomaganie działające do 25 km/h i silnik 250W.

Mężczyzna trzyma niebiesko-czarny rower elektryczny za kierownicę.

Jak działa wspomaganie w rowerze elektrycznym?

Wspomaganie elektryczne to powód, dla którego ludzie kupują e-rowery. Przed zakupem elektrycznego jednośladu warto więc wiedzieć, jak on funkcjonuje. Wspomaganie ułatwia ci poruszanie się rowerem, włączając się natychmiastowo w momencie, w którym zaczynasz pedałować. E-bike nadal wymaga ruchu twoich mięśni, nie wyręcza cię całkowicie w poruszaniu się. Sprawia jednak, że jazda nie jest tak angażująca fizycznie, a w efekcie łatwiejsza i przyjemniejsza. Z tego powodu rowery elektryczne sprawdzą się doskonale jako środek transportu dla osób starszych bądź słabszych fizycznie.

Zazwyczaj jednostki sterujące rowerów elektrycznych umożliwiają wybór kilku poziomów, od których zależy do jakiej prędkości będzie działać wspomaganie. Najwyższą prędkością, jaką zaoferuje nam system wspomagający będzie 25 kilometrów na godzinę. Po przekroczeniu tego progu wspomaganie zacznie się stopniowo i płynnie wyłączać, dzięki czemu kierujący nie odczuje jego braku.

Coraz częściej w e-rowerach pojawia się tryb nazywany "Walk Assist" lub po prostu "Walk". Ten typ wspomagania umożliwia rowerowi samodzielną jazdę do niskiej prędkości, abyśmy mogli go prowadzić. Rozwiązanie to sprawdza się świetnie, kiedy musimy dostać się rowerem na stromą powierzchnię, albo kiedy jazdę uniemożliwiają nam niekorzystne warunki atmosferyczne.

Silnik elektryczny w rowerze - Na co zwrócić uwagę?


Abyśmy czuli przyjemność i komfort z jazdy powinniśmy zwrócić uwagę na wiele parametrów, od których zależne są osiągi silnika. Kupując rower elektryczny spotkamy się z trzema rodzajami napędów różniących się umiejscowieniem:

  • Napęd w piaście przedniej
  • Napęd w piaście tylnej
  • Napęd centralny

Jeśli chodzi o silniki piastowe, to mają one wyraźnie nakreślone zastosowania. Napęd w przedniej piaście o wiele lepiej sprawdzi się w rowerach miejskich. Wiąże się to głównie z niższą ceną i prostszym systemem działania. Taki silnik będzie nadawał się do nieskomplikowanej jazdy z punktu A do punktu B. W przypadku silników z napędem w piaście tylnej są one bardziej przyczepne, dzięki czemu poradzą sobie świetnie w górskich warunkach. Spotkamy je często w rowerach EMTB.

Napęd centralny łączy najlepsze z obu światów, a ponadto posiada dodatkowe zalety, takie jak wyjątkowo dobre rozłożenie masy i naturalne odczucia w trakcie jazdy. Silniki te z reguły są droższe, ale najczęściej rekomendowane przez rowerzystów.

Kupując rower elektryczny powinniśmy zwrócić również uwagę na masę silnika oraz materiały, z których jest on wykonany. E-rowery same w sobie są ciężkie i jeśli mamy możliwość, to nie powinniśmy dokładać im dodatkowych kilogramów. Równie istotnym aspektem jest maksymalny moment obrotowy. Im wyższy, tym mniejszy będzie nasz wysiłek podczas jazdy. Największy moment obrotowy silnika znajdziemy w elektrycznych rowerach górskich.

Bateria w rowerze elektrycznym - na co zwrócić uwagę?


Akumulator pełni bardzo ważną rolę w systemie działania roweru elektrycznego. Od niego zależy to, przez ile kilometrów będziemy mogli cieszyć się wspomaganiem. Na zasięg e-bike wpływa wiele aspektów, a najważniejszym z nich jest pojemność baterii. Wybierając rower elektryczny warto więc będzie zdecydować się na model z możliwie najlepszą dla nas pojemnością akumulatora. Zasięg zależny jest również od czynników zewnętrznych, takich jak waga kierującego, warunki atmosferyczne i drogowe, czy prędkość. Na to, na ile wystarczy nam cykl baterii wpływa również to jak o nią dbamy.

Stworzyliśmy na ten temat osobny przewodnik, więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj: Jak dbać o baterię w rowerze elektrycznym?

Ze względu na dużą ilość czynników i zależności, zasięg baterii w rowerze elektrycznym podawany jest przez producenta tylko orientacyjnie, i poza idealnymi okolicznościami nie powinniśmy nastawiać się na to, że akumulator zawsze wytrzyma, dajmy na to na przykład całe 75 kilometrów.


Elektryczny rower trekkingowy Zundapp z szarą aluminiową ramą i trybem WALK

Czy można jeździć na rowerze elektrycznym po wyładowaniu baterii?


Krótka odpowiedź brzmi: Tak, można. Rozładowany rower elektryczny zachowuje wszystkie właściwości tradycyjnego roweru i można na nim bezproblemowo jeździć. Należy pamiętać jednak o tym, żę e-bike są dużo cięższe od ich "analogowych" odpowiedników i dla niedoświadczonego rowerzysty poruszanie się bez wspomagania może okazać się oporne. Aby zapobiec niechcianemu rozładowaniu baterii powinniśmy jak najlepiej rozplanować naszą podróż.

Podsumowanie

Rower elektryczny to bardzo popularna forma transportu zarówno w miastach, jak i poza nimi. Mamy więc nadzieję, że rozumiesz już zasady funkcjonowania wspomagania, silnika i zasięgu baterii. Kupując e-bike powinieneś rozważyć jego parametry i wybrać model, który będzie najbardziej odpowiadał twoim oczekiwaniom. Jeśli pragniesz korzystać z e-roweru w ruchu publicznym, to nie daj się skusić wyższej niż ustawowa maksymalnej prędkości wspomagania, czy mocy silnika. Chyba, że masz do takiego sprzętu odpowiedniego uprawnienia. Kupuj odpowiedzialnie!