Hardtail czy Pełne Zawieszenie? Jaki rower górski MTB wybrać?

Hardtail czy Pełne Zawieszenie? Jaki rower górski MTB wybrać?

Posted by   lut 11, 2024     Blog o rowerach elektrycznych, tradycyjnych, częściach rowerowych     0 Comments

Amortyzacja przydaje się w prawie każdym gatunku roweru, aczkolwiek nie jest wcale wymagana do satysfakcjonującej jazdy. W miejskich „holenderkach” ułatwi nam na przykład nawigowanie po dziurawych polskich drogach, ale nie uświadczymy jej w jednośladach szosowych, które pozbawione są wszystkich zbędnych i obciążających elementów. Istnieje jednak pewna dziedzina kolarstwa, w której amortyzatory są absolutnie niezbędne, a poruszanie się bez nich to istne szaleństwo. Mowa oczywiście o MTB!

Zakup roweru górskiego to wyjątkowo trudne zadanie, zwłaszcza dla początkujących kolarzy, którzy nie wiedzą jeszcze na co powinni zwracać uwagę. Materiał ramy czy rozmiar kół to bez wątpienia bardzo istotne aspekty, które zadecydują nad tym jak będzie jeździło nam się na nowym MTB. Decydującym czynnikiem jest jednak bez wątpienia rodzaj amortyzacji, który dyktować będzie predyspozycje naszego nowego jednośladu do poszczególnych rodzajów sportów ekstremalnych.

W przypadku rowerów istnieją dwa rodzaje amortyzacji: hardtail oraz full suspension. Ten pierwszy posiada tylko i wyłącznie amortyzowany przedni widelec, tył roweru jest całkowicie sztywny, co czyni go zwrotniejszym i umożliwia kolarzowi wykonywanie ostrzejszych manewrów.  Full jest za to wyposażony w tylny damper, którzy doskonale pochłania wstrząsy i pozwala rowerzyście na dużo odważniejsze akrobacje.

Jak zatem dobrać amortyzator pod oczekiwania, jakie będziemy mieli w stosunku do roweru? Na co pozwala pełen potencjał hardtail, a na co full suspension? Która opcja bardziej zadowoli osoby na niskim budżecie? Na wszystkie te pytania odpowiemy w tym artykule!

Czym jest rower górski?

Rowery górskie (tzw. MTB) skonstruowane są z myślą o przemierzaniu tras pełnych stromych zjazdów oraz pochyłości. Jak sama nazwa wskazuje, najlepiej radzą sobie na górskich szlakach, ale także w lesie, na szutrze bądź na terenach podmokłych. Oferują użytkownikom typ rekreacji inny, bardziej wymagający niż na przykład kolarzówki czy jednoślady miejskie. Z tego powodu przyciągają do siebie rzeszę poszukujących adrenaliny fanów i są prawdopodobnie najpopularniejszym rodzajem rowerów. Konstrukcyjnie są często cięższe od swoich starszych braci, bardziej dostosowane do wymagającej jazdy technicznej. Cechują się też szerszymi oponami, o często bardzo agresywnym bieżniku, to rozwiązanie znacząco zwiększa przyczepność, a co za tym idzie ma za zadanie utrzymać rowerzystę na trasie. MTB najbardziej od innych jednośladów odróżnia jednak spore przywiązanie do amortyzacji…

Jeśli chcesz poznać więcej ogólnych informacji na temat rowerów górskich, zaczerpnąć informacji o ich poszczególnych podgatunkach to zapraszamy Cię do zapoznania się z artykułem: „Jaki rower MTB górski? Typy rowerów górskich

Dlaczego amortyzacja w rowerach MTB jest tak ważna?

Rowery górskie w zamyśle stworzone są do poruszania się po trasach, które wypełnione są wręcz nierównościami utrudniającymi jazdę. Bez odpowiedniej amortyzacji nie byłoby to praktycznie możliwe. Ciągłe obijanie się kół o wyboje oraz niekończące się drgania ramy szybko zniechęciłyby każdego fana górskich szaleństw do kontynuowania swoich przygód.

O ile w przypadku mało wymagających rekreacyjnych szlaków obejdziemy się w ostateczności bez żadnej amortyzacji, tak w przypadku tych bardziej „sportowych”, pełnych niebezpiecznych zjazdów nie jest to niestety możliwe. Warto jest więc upewnić się, że nasz MTB posiada możliwie najlepszą w naszym przedziale cenowym kontrolę drgań.

Rower hardtail - do czego?

Rowery hardtail posiadają tylko i wyłącznie amortyzowany widelec, ich tył (Jak zresztą wskazuje nazwa) jest całkowicie sztywny. Używane są głównie na średniozaawansowanych off-roadowych trasach i są dużo tańsze od swoich „w pełni wyposażonych” odpowiedników. Nie oznacza to jednak wcale, że są gorsze!

Hardtaile sprawdzają się najlepiej na mniej technicznych, wąskich trasach, które nie wymagają od rowerzysty uprzedniego zapoznania się ze szlakiem. Nastawione są w całości na czerpanie radości z jazdy i świetnie sobie z tym radzą! W porównaniu z odpowiednikami o pełnym zawieszeniu są relatywnie lekkie, co w efekcie prowadzi do tego, że częściej możemy zetknąć się z nimi na wszelkiej maści rowerowych wyścigach takich jak Cross Country. Hardtail, przez swoją masę jest dosyć uniwersalny, przez co (W przeciwieństwie do swoich lepiej wyposażonych odpowiedników) często wykorzystywany jest jako mityczny „rower do wszystkiego”, kupując jednoślad z amortyzowanym widelcem możesz liczyć na to, że jego użyteczność będzie niezastąpiona.

Pełne zawieszenie w rowerach górskich

Rowery z pełnym zawieszeniem, poza omawianym wcześniej amortyzowanym widelcem posiadają też umiejscowiony z tyłu ramy tak zwany „damper”, który znacząco poprawia zdolności jednośladu do pochłaniania wstrząsów. Dzięki temu jednoślady „full” doskonale radzą sobie z najbardziej wymagającymi i wyboistymi trasami. Z tego powodu polecamy je doświadczonym miłośnikom MTB, którzy pragną zmierzyć się z najtrudniejszymi i najniebezpieczniejszymi szlakami. Doskonale radzą sobie w ekstremalnych sportach takich jak downhill czy enduro.

Oczywiście pełne zawieszenie nie jest bezpośrednim ulepszeniem rowerów hardtail, a zamiast tego po prostu alternatywną opcją. W porównaniu z jednośladami o sztywnej ramie jest znacznie droższe, a ponadto bardzo, bardzo ciężkie. Jest to sprzęt, który świetnie sprawdza się w swojej niszy ale słabo radzi sobie poza nią. Full pochłonie nawet pozornie niemożliwy zjazd bądź rampę, ale może zmagać się na prostej drodze. Z tego powodu polecamy pełne zawieszenie tylko i wyłącznie fanom jazdy ekstremalnej.

Rowery górskie bez amortyzacji?

Przymierzając się do zakupu roweru górskiego powinniśmy uważać na pułapki, które producenci tanich rowerów zastawiają na początkujących fanów jazdy ekstremalnej. Przeglądając mniej zaufane sklepy rowerowe, bądź strony marketów możemy natknąć się czasem na jednoślady „MTB”, które w specyfikacji nie posiadają podanego typu amortyzacji, bądź takie, przy których producent otwarcie mówi o braku pochłaniania wstrząsów.

Takie rowery zyskały w społeczności miano „Makrokeszy”. Nazwa ta pochodzi od znanej na całym świecie marce hurtowni, która w swojej ofercie posiada również wątpliwej jakości jednoślady. Takie tanie MTB często nazywane są przez producentów „ATB” (All-Terrain Bicycle) i jeśli chcemy jakościowy sprzęt do faktycznej jazdy po górach to raczej nie powinniśmy zaprzątać sobie nimi głowy. Cechują się one niską jakością materiałów oraz bardzo słabym wykonaniem, co w efekcie przekłada się na wysoką wagę oraz dużą awaryjność. Górskie szaleństwa na takich rowerach są bardzo niebezpieczne i mogą skończyć się na SORze, więc zdecydowanie je wszystkim odradzamy.

Oczywiście nie wszystkie rowery podające się za górskie, które nie posiadają tradycyjnej amortyzacji są trefne. Dość znaczącym wyjątkiem są tutaj rowery fatbike, cechujące się bardzo szerokimi oponami. Dzięki zastosowaniu grubego ogumienia o niskim ciśnieniu nie muszą one być wyposażone w ortodoksyjny system pochłaniania wstrząsów, zajmą się tym opony! Fatbike polecamy głównie do jazdy rekreacyjnej, aczkolwiek modele elektryczne potrafią poradzić sobie nawet w segmencie średniozaawansowanym.

Więcej informacji na temat rowerów fatbike znaleźć można w artykule „Czy warto kupić rower fatbike?” Zachęcamy wszystkich do zapoznania się z nim!

Podsumowanie (Rower hardtail czy full?)

To, czy powinniśmy kupić rower hardtail czy full zależy tak naprawdę od trzech czynników: Naszego budżetu, umiejętności oraz sposobu użytkowania jednośladu. Jeśli chcemy wydać sporo pieniędzy, jesteśmy profesjonalistami i liczymy się z tym, że wybrane dwa kółka będą nam służyć tylko i wyłącznie w górach to lepszą opcją będzie MTB full. Jeśli pragniemy zaoszczędzić, nie jesteśmy pewni naszych zdolności, lub potrzebujemy uniwersalnego roweru to rozsądniej będzie zainwestować w hardtail.