Czy warto kupić rower gravel?

Czy warto kupić rower gravel?

Posted by   cze 20, 2023     Blog o rowerach elektrycznych, tradycyjnych, częściach rowerowych     0 Comments

Początkowo uznawane za ciekawostkę, choć teraz są naprawdę istotną częścią rynku jednośladów. Szybkie i zwrotne, a przy tym radzące sobie na wielu nawierzchniach. Idealna fuzja pomiędzy MTB, szosą a trekkingiem... O jaki typ roweru chodzi? Oczywiście o niezawodny gravel! Chwalony za swoją uniwersalność i nazywany przez niektórych "rowerem do wszystkiego". Osoby o nieco bardziej sceptycznym nastawieniu mogłyby się zastanawiać, czy "gravelówki" naprawdę zasługują na ten tytuł. W końcu każdy jednoślad powstał z określoną ideą, dedykowaną formą wykorzystania, w której jest najlepszy. Jedne będą lepsze na szosie, a inne w górach. Czy gravel faktycznie jest rowerem uniwersalnym? Odpowiemy na to pytanie, ale najpierw musimy dowiedzieć się:

Czym jest rower gravel?

Rowerem gravel nazywamy mix pomiędzy modelami górskimi a szosowymi. Ich geometria podobna jest bardzo do typowej szosówki, aczkolwiek odpowiednio podrasowana, aby nadawać się do jazdy po szutrze i po prostych szlakach górskich. Po gravelu możemy spodziewać się łagodniejszych kątów ramy. Zmusza nas to do redukcji aerodynamiki na rzecz stabilności poprzez przybranie bardziej wyprostowanej pozycji na rowerze. Podobnie jak w jednośladach szosowych możemy spodziewać się tutaj wielopozycyjnej kierownicy, potocznie zwanej "barankiem". Rozwiązanie to pozwala nam na zaadaptowanie różnych rodzajów chwytów w trakcie jazdy. Dzięki temu nasze ręce nie będą się tak bardzo męczyć na długich trasach. Często możemy natknąć się na ludzi pytających o gravele z prostą kierownicą. Nie istnieje jednak taki typ jednośladu. Najbliższe, co można podpiąć pod tę kategorię to rower fitness.

Opony graveli mają łagodniejszy bieżnik, zbliżony bardziej do rowerów szosowych niżeli MTB. W porównaniu z szosówkami są jednak szersze. W tym przypadku ogumienie często jest dostosowane do działania w systemie "tubeless", czyli z płynem uszczelniającym zamiast dętki. Rozwiązanie to pozwala na płynniejszą jazdę w terenie, ponieważ nie musimy martwić się, kiedy przebije nam się opona. Uszczelniacz ekspresowo zatamuje uszkodzenie, pozwalając nam na kontynuację przygody. Część użytkowników stosuje dodatkowe pary opon, w zależności od tego czy planują jazdę po górach czy po asfalcie - w ten sposób rower staje się jeszcze bardziej uniwersalny.

Producenci rowerów gravel starają się celować w niską masę. Z tego powodu stosuje się w nich ramy wykonane z głównie dwóch materiałów. Pierwszym i tańszym jest aluminium. Jednoślady wykonane ze stopu wybaczają więcej błędów, a co za tym idzie nadają się dla początkujących. Rama aluminiowa jest o wiele trudniejsza do poważnego uszkodzenia niż ta wykonana z karbonu. Częściej będziemy przy niej mieć do czynienia z zarysowaniami, aniżeli z odpryskami. Za to włókna węglowe posiadają naprawdę niską masę i z tego powodu sprawdzają się idealnie zarówno w rowerach szosowych jak i w gravelach. W profesjonalnej scenie wyścigów rowerowych nie uświadczymy jednośladów innych, niż te wykonane z karbonu. Jeśli mamy wystarczający budżet, to warto się nimi zainteresować.

Rzuć okien na ten artykuł, jeśli chcesz dowiedzieć się jaki materiał ramy będzie dla ciebie najlepszy: Materiały ram rowerowych - czym się charakteryzują?

Do czego jest rower gravel?

Idealne dla roweru gravel będą leśne, lekko nierówne ścieżki rowerowe. Takie warunki pozwolą nam się cieszyć ze wszystkich zalet jednośladu równocześnie. Gravele to mix szosówek i MTB, dzięki czemu posiadają pozytywne cechy z obu sfer. Możemy więc liczyć na podobne, a jeśli się postaramy to takie same osiągi jak w przypadku modeli dedykowanych danemu typowi kolarstwa. Trzeba pamiętać jednak, że jest to sprzęt nastawiony na wszechstronność, a nie na maksymalizację wydajności w danej dziedzinie. Z tego powodu podczas jazdy po górach należy jednak zachować ostrożność. Gravele radzą sobie z prostymi lub średnimi szlakami bez problemu. Jazda w ekstremalnych warunkach jest jednak bardzo ryzykowna, a co za tym idzie - odradzana. Konstrukcja tego roweru stawia głównie na szybkość, przez co nie uświadczymy w niej pełnej amortyzacji. Damper znacznie zwiększałby jego masę. Jeśli interesują nas trudne, techniczne trasy to powinniśmy skierować się bardziej w stronę klasycznego MTB.

Na szosie gravele odnajdą się jak ryba w wodzie. Podobnie jak rowery szosowe posiada niską wagę oraz konstrukcję zapewniającą  (chodź w tym przypadku trochę mniej) aerodynamiczną pozycję w trakcie jazdy. Lepiej od nich radzą sobie z nierównościami, które na polskich drogach są wszechobecne. Ostatecznie wiele zależy od osprzętu oraz umiejętności rowerzystów, ale rowery gravel potrafią dorównać, a w niektórych przypadkach nawet prześcignąć modele typowo dedykowane kolarstwu szosowemu. Oby zmaksymalizować swoje szanse w tej kategorii, powinniśmy rozważyć zakup opon o typowo wyścigowym bieżniku. (Czyli takim, który jest niski i gęsty.)

Rowery gravel są stosunkowo uniwersalne, dzięki czemu można natknąć się na nie również w miastach. Jest to jednak w pewnym stopniu marnowanie ich potencjału. Rower miejski to dużo tańsza alternatywa, która równie dobrze poradzi sobie na ulicach metropolii.


Rower gravel z kierownicą szosową stojący na szutrze

Rower gravel a bikepacking

Lekka waga połączona z przyczepnością w terenie czyni rower gravel idealnym sprzętem do bikepackingu. Niska masa własna jest tutaj głównym atutem - zachęca ona do pokonywania większej ilości kilometrów, gdyż zmęczenie jakie będziemy odczuwać będzie proporcjonalnie mniejsze niż w przypadku jazdy ciężkimi modelami. Czysto teoretycznie możemy również wykorzystać tę różnicę na wzięcie ze sobą większej ilości bagaży. Predyspozycje tych modeli do jazdy po górach pozwolą ci na obieranie szlaków, które normalnie byłyby dostępne tylko dla cięższych jednośladów, takich jak fatbike czy MTB. Otwiera to przed użytkownikiem bramę do nowych form czerpania radości z podróżowania. W gravelach zetkniemy się ze sporą ilością punktów montażowych, dzięki którym możemy umieścić bidon lub bagaże bezpośrednio na ramie. Przyda nam się to, jeśli zamiast bikepackingu preferujemy spokojniejszą, standardową turystykę rowerową.

Dowiedz się więcej na temat bikepackingu w artykule: Co to jest bikepacking, i co zabrać w trasę? - poradnik

Elektryczne rowery gravel

Na rynku możemy znaleźć obecnie coraz więcej elektrycznych rowerów gravel. Wspomaganie elektryczne będzie wspaniałą opcją dla osób ceniących sobie wygodę. Okaże się wyjątkowo przydatną opcją jeśli w trasie złapie nas nagle zmęczenie. W takich okolicznościach wystarczy przełączyć tryb asysty, aby poruszanie się było znacznie łatwiejsze. Silnik zwiększy również mobilność, ułatwiając nam wjazd na strome powierzchnie, co można uznać za bardzo przydatne biorąc pod uwagę naturalne, górskie predyspozycje tego typu roweru. Gravele są w domyśle lekkie, dzięki czemu waga baterii, która tak bardzo przeszkadza w innych modelach elektrycznych nie będzie tak uciążliwa.

Zalety rowerów gravel

Główną zaletą rowerów gravel jest ich niepodważalna uniwersalność. Są świetną opcją dla osób, które posiadają szeroki zakres zainteresowań i szukają czegoś wszechstronnego. Dzięki specyficznej konstrukcji pokochane zostaną zarówno przez fanów kolarstwa górskiego jak i szosowego. Zamiast kupować osobne rowery do jazdy po asfalcie i po górach, możemy zainwestować w jeden gravel, którego można nazwać tutaj "złotym środkiem" - jest to wyjątkowa oszczędność! Te jednoślady poradzą sobie z prawie każdym niewymagającym typem nawierzchni. Asfalt, beton, żwir, szuter czy wydeptana ziemia - nic nie będzie sprawiać ci problemu.

Ważną cechą gravelu jest również jego wygodna geometria będąca połączeniem MTB i roweru szosowego, która zapewnia zaskakujący komfort i elastyczność. Rowery gravel można bardzo łatwo dostosować do swoich potrzeb. Producenci zapewniają dużo opcji personalizacji jednośladu, takich jak na przykład regulowana kierownica i sztyca, które pozwolą ci odpowiednio dostosować model do warunków na drodze.


Wady rowerów gravel

Uniwersalność graveli, w niektórych przypadkach może być również ich klątwą. Wiąże się to z tym, że rower "do wszystkiego" nigdy nie będzie lepszy od specjalistycznego sprzętu. Jeśli zależy nam na naprawdę wysokich prędkościach, to lepszą opcją będzie dedykowany temu ultra-lekki karbonowy rower szosowy. Jeśli planujemy jazdę po niebezpiecznych trasach to powinniśmy zainwestować w przeznaczony do tego rower górski. Nie zmienia to faktu, że dla nieprofesjonalnych fanów dwóch kółek gravel będzie jak najbardziej wystarczający.

Kupując rower gravel należy wziąć pod uwagę ich wysoką cenę. Ciężko będzie znaleźć tani i dobry model z tej kategorii. Jeśli rozważamy zakup tego typu jednośladu warto będzie odłożyć trochę pieniędzy. Powinniśmy skupić się na wysokiej jakości osprzęcie oraz względnie lekkiej wadze.

Dla kogo jest rower gravel?

Rowery gravel sprawdzą się świetnie przede wszystkim dla osób, które dopiero poszukują swojego stylu kolarstwa. Są doskonałą opcją, jeśli wahasz się pomiędzy szosówką a tzw. "góralem". Ze względu na połączenie cech dwóch rodzajów  jednośladów często traktowane są jako rowery górskie dla fanów szosy i rowery szosowe dla fanów MTB. Gravel to przede wszystkim model uniwersalny, który sprawdzi się dla każdej osoby traktującej jazdę na rowerze jako coś więcej niż zwykła forma transportu.