Zapasowa bateria w rowerze elektrycznym - Czy warto?
Głównym problemem rowerów elektrycznych, oraz czynnikiem, który odrzuca wielu niezdecydowanych jest pojemność ich baterii, która w przypadku tańszych modeli może często okazać się niesatysfakcjonująca dla przeciętnego użytkownika. Nieoptymalna pojemność akumulatora nie jest jednak argumentem, którego powinni używać sceptycy E-rowerów, ponieważ (Jak to bywa z dużą ilością rzeczy na tym świecie) ludzie znaleźli stosowne obejście.
Mowa oczywiście o zapasowych bateriach, które już od kilku lat ratują sympatyków e-bike na długich trasach, oszczędzając ich czas oraz znacznie zwiększając komfort. Jeśli chociaż raz skorzystamy z tego dodatkowego akcesorium to naprawdę ciężko będzie nam się z nim rozstać. Mimo iż dodatkowe akumulatory rozwiązują największy problem rowerów elektrycznych to nie cieszą się one tak wielką popularnością jak można by się tego spodziewać. Dlaczego? Jeśli nie wiadomo o co chodzi, to zazwyczaj chodzi o pieniądze.
Koszt zapasowej baterii do roweru elektrycznego jest dość wysoki, oczywiście nie tak duży jak cena samego e-bike, ale pomimo tego dalej może nieco zaboleć nasze kieszenie. Właśnie dlatego w tym artykule odpowiemy na pytanie: Czy warto zainwestować w zapasową baterię do roweru elektrycznego? Ponadto udzielimy informacji gdzie takową nabyć, jak ją przechowywać, i jak wykorzystać pełnie jej możliwości: zaczynamy!
Zapasowa bateria – Skąd wziąć?
Przed zdecydowaniem się na zakup zapasowej baterii do roweru powinniśmy zwrócić uwagę na markę naszego E-bike. Niektórzy producenci oferują oficjalne, licencjonowane zapasowe baterie do swoich jednośladów. Najczęściej powinniśmy kierować się właśnie w stronę tych rekomendowanych lub nawet stworzonych przez firmę, spod której stajni wyszedł nasz e-rower. (Oczywiście jeśli satysfakcjonuje nas jej pojemność!) W ten sposób oszczędzimy sobie ryzyka, jakim jest babranie się z nieoficjalnymi akumulatorami zamiennymi a ponadto możemy wtedy dokonać zakupu na oficjalnej stronie internetowej. W sprzęt nieautoryzowany powinniśmy inwestować jeśli wymagamy czegoś naprawdę „dopieszczonego” i jesteśmy skłonni wydać sporo pieniędzy, lub jeśli po prostu nie mamy lepszego wyjścia. Transakcji tego typu najlepiej dokonywać na popularnych portalach aukcyjnych.
Problemem nieautoryzowanych baterii jest to, jak nieprzewidywalne potrafią być jeśli nie znamy się aż tak dobrze na rowerowym rynku. Potrafią być one nieporównywalnie lepsze od tych, które oferują nam oficjalni producenci, przy zakupie powinniśmy jednak uważać aby nie nadziać się na klasyczną tanią chińszczyznę. Do sprawdzonych marek należy między innymi polski Green Cell. Powinniśmy być szczególnie ostrożni przy zakupie niesprawdzonych i nieautoryzowanych zapasowych baterii, ponieważ w skrajnych przypadkach mogą one nawet wywołać pożar. Część producentów e-bike oferuje listy akumulatorów, które kompatybilne są z ich jednośladami. Warto takowe przejrzeć przed zdecydowaniem się na zakup.
Koszt zapasowych baterii waha się pomiędzy około 1000 zł za modele budżetowe aż do 4000 zł za akumulatory z naprawdę wysokiej półki. Osobiście uważamy, że w przypadku tego akcesorium nie ma co oszczędzać i użytkownik powinien lecieć po prostu w najlepszy możliwy sprzęt na jaki go stać. Budżetowe baterie może będą kosztować mniej, ale analogicznie szybciej się zużyją, co sprawia, że na dłuższa metę te droższe będą po prostu bardziej opłacalne.
Zanim rozpędzimy się z zakupem warto też zwrócić uwagę na to jak montowana jest bateria w naszym rowerze elektrycznym. Większość zapasowych akumulatorów kompatybilna jest z systemami zewnętrznymi. Użytkownicy, którzy zmuszeni są trzymać swoje baterie wewnątrz ramy będą musieli szukać akcesorium wyspecjalizowanego pod ich typ e-bike, które może być nieco droższe.
Zapasowa Bateria – Jak przechowywać?
Kiedy już zaopatrzymy się w zapasową baterię to możemy zacząć się zastanawiać: Jak ją odpowiednio przechowywać? Nie może ona przez cały czas siedzieć w naszym e-bike, więc będziemy zmuszeni dać jej relatywnie godne warunki bytowania, tak aby nie utraciła za szybko swoich właściwości.
Najlepszym sposobem na przechowywanie zapasowego akumulatora jest umieszczenie go w suchym oraz względnie chłodnym (Oczywiście nie ZA chłodnym) miejscu, Warto byłoby też aby bateria przechowywana była z daleka od szkodliwych dla niej promieni słonecznych. Użytkownicy, którzy chcą w pełni zoptymalizować ochronę przed degradacją parametrów urządzenia powinni nieużywaną baterię naładować do około 40-60%. Akumulator nigdy nie powinien być całkowicie wyładowany ponieważ wpływa to negatywnie na jego ogniwa.
Rowerzysta, który właśnie kupił nową baterię powinien zrobić dokładny research dotyczący tego jak o nią dbać. Warto poznać szczegółowo tajniki jej działania, czyli przybliżyć sobie terminy takie jak, cykl czy zasięg lub dowiedzieć się na czym polega jazda energooszczędna. Mamy już na szczęście artykuł na ten temat, który zalecamy przeczytać każdemu, kto zainteresowany jest zakupem zapasowej baterii: Jak dbać o baterię w rowerze elektrycznym?
Powody, dla których warto kupić zapasową baterię do roweru elektrycznego
Posiadanie zapasowej baterii do roweru elektrycznego przynosi wiele korzyści, które znacząco podnoszą komfort i zasięg jazdy. Przede wszystkim, dodatkowa bateria umożliwia dłuższe przejażdżki bez konieczności częstego ładowania. Kiedy nasz „główny” akumulator się wyczerpie, po prostu dokonujemy szybkiej wymiany. Dzięki temu możesz cieszyć się wybierać się w dłuższe trasy i odkrywać nowe miejsca. Ponadto, posiadanie drugiej baterii pozwala na korzystanie z roweru elektrycznego, nawet gdy jedna z baterii jest w trakcie ładowania. To rozwiązanie jest szczególnie korzystne dla osób, które często korzystają z e-bike'a na dłuższych trasach lub używają go jako środka transportu do pracy. Możesz naładować jedną baterię w domu, a drugą zabrać ze sobą, zapewniając ciągłość jazdy bez przestojów. Jest to szczególnie istotne biorąc pod uwagę jak długo ładują się akumulatory rowerów elektrycznych.
Kolejnym istotnym powodem jest eliminacja stresu związanego z nagłym wyładowaniem się baterii w trakcie jazdy. Zapasowa bateria daje pewność, że nawet jeśli jedna bateria się wyczerpie, masz możliwość kontynuowania podróży bez obaw o zostanie unieruchomionym na środku trasy. To zwiększa poczucie bezpieczeństwa i komfortu, zwłaszcza podczas dłuższych wypraw, gdzie dostęp do punktów ładowania może być ograniczony.
Dodatkowo, posiadanie zapasowej baterii jest korzystne dla samej żywotności baterii. Regularna wymiana i używanie obu baterii naprzemiennie może przedłużyć ich ogólną żywotność, ponieważ nie są one narażone na ciągłe, maksymalne obciążenie. Taka praktyka pozwala na równomierne zużycie obu akumulatorów, co w dłuższej perspektywie może przynieść oszczędności związane z koniecznością wymiany baterii. Zapasowa bateria do roweru elektrycznego to inwestycja, która zwiększa zasięg, komfort i bezpieczeństwo jazdy, a także może przyczynić się do dłuższej żywotności głównej baterii, co czyni ją niezwykle praktycznym i ekonomicznym rozwiązaniem dla każdego miłośnika e-bike.
Podsumowanie
Jak wspominaliśmy już na samym początku tego artykułu: Zapasowa bateria do roweru elektrycznego neguje jego największą wadę, którą jest potrzeba odpowiedzialnego zarządzania stopniem naładowania akumulatora. Tylko dzięki zapasowej baterii możemy osiągnąć pełnię potencjału e-bike. Z tego powodu rekomendujemy ją każdemu użytkownikowi, który jazdę na rowerze elektrycznym bierze na serio. Nawet w przypadku „niedzielnych kolarzy” takie rozwiązanie może okazać się bardzo korzystne. Warto dać więc zapasowej baterii szansę!