Rower elektryczny 140 km zasięgu - czy to możliwe?

Rower elektryczny 140 km zasięgu - czy to możliwe?

Posted by   gru 18, 2023     Blog o rowerach elektrycznych, tradycyjnych, częściach rowerowych     0 Comments

Przeglądając aukcje z rowerami elektrycznymi możemy natknąć się na momentami dość absurdalnie brzmiące zasięgi wspomagania. Niektórzy producenci, niezależnie czy wschodni, czy europejscy szczycą się, że silniki ich e-bike potrafią działać przez od 140 do nawet 200 kilometrów ciągłej jazdy. Rowerzyści przyzwyczajeni do tak zwanych „makrokeszy”, czyli tanich rowerów elektrycznych, jakie znaleźć możemy w marketach mogą być nieco skonfundowani tymi liczbami i zadawać sobie pytanie: Czy 140 km zasięgu w rowerze elektrycznym jest w ogóle możliwe? Pokrótce odpowiadamy: Tak, jest to jak najbardziej możliwe! Aczkolwiek, jak można się tego spodziewać, istnieje pewien haczyk...

Zasięg roweru elektrycznego to tak naprawdę wartość zmienna, uzależniona od wielu czynników, niektórych zależnych od rowerzysty, a innych całkowicie poza jego kontrolą. Z tego więc powodu może się okazać, że e-rower który szczyci się możliwością jazdy przez ciągłe 140 km bez przerwy w rzeczywistości przejedzie tylko 80. Producent nie oszukał nas jednak, ponieważ jego e-bike rzeczywiście, w idealnych (lub prawie perfekcyjnych) warunkach faktycznie pokona na jednym ładowaniu wspomnianą odległość.

Oczywiście działa to również w drugą stronę. Czasem rzeczywisty zasięg może okazać się wyższy, od tego, który wyświetlony był na stronie producenta. Do takich sytuacji dochodzi, ponieważ niektórzy twórcy e-rowerów celowo bądź przypadkowo zaniżają szacowany zasięg (Zazwyczaj aby lepiej obrazował rzeczywiste wartości, jakich możemy spodziewać się w trakcie jazdy.) lub kiedy poruszamy się wyjątkowo sprzyjających warunkach, na przykład cały czas, zjeżdżając z górki.

Włączanie baterii w rowerze elektrycznym 140 km.

Najlepszym rozwiązaniem będzie nie traktować danych podawanych przez producenta za prawdę objawioną. Wypisany na stronie danej firmy zasięg nie powinien być uznawany za średnią, a za maksymalną wartość na jaki może pozwolić sobie e-bike. Oczywiście nie oznacza to wcale, że nie istnieją rowery elektryczne, które potrafią faktycznie przejechać 140, a nawet więcej kilometrów na jednym ładowaniu, mogą się one okazać jednak nieco drogie. Każdy użytkownik może za to podjąć działania mające na celu zwiększenie potencjału swojego e-roweru, a wiele z nich nic nie kosztuje! Przed tym jednak warto zadać sobie pytanie...

Jaki jest przeciętny zasięg roweru elektrycznego?

Zasięg, jaki możemy uznać w e-bike za przeciętny będzie oscylować w granicy od 65 do 75 kilometrów na jednym ładowaniu - czyli praktycznie dwa razy mniej od upragnionego przez nas 140 km. W naszych pomiarach nie braliśmy jednak pod uwagę ekstremalnie niskich, bądź wysokich wartości. Jeśli się uprzemy, to znajdziemy rowery elektryczne, które są w stanie pokonać nawet do 225 mil (tj. 360 kilometrów) za jednym zamachem. Takowe przypadki są jednak bardzo skrajne i poza budżetem przeciętnego użytkownika. W drugą stronę - jeśli ktoś bardzo chce, to znajdzie okropnej jakości rower elektryczny, którego bateria rozładuje się po przejechaniu piętnastu kilometrów...

Największych zasięgów możemy spodziewać się po rowerach górskich. Dzieje się tak, ponieważ EMTB dostosowane są specjalnie do jazdy po stromych wzniesieniach i wymagają do tego pojemniejszej baterii. Jeśli przyjdzie nam poruszać się takim e-bike po płaskim asfalcie, to możemy miło zaskoczyć się jego możliwościami. Oczywiście na dłuższą metę warto będzie przerobić e-rower, np. Inwestując w mniej wyspecjalizowane opony.

Jak obliczyć zasięg roweru elektrycznego?

Oszacowanie zasięgu roweru elektrycznego to wbrew pozorom dość łatwe zadanie, niewymagającego od nas nadzwyczajnych zdolności matematycznych. Przed rozpoczęciem obliczeń musimy jednak zebrać konkretne dane:

Pierwszą potrzebną wartością będzie pojemność baterii e-bike, która zazwyczaj podawana będzie w watogodzinach. (Skrótem jednostki będzie WH.) Niektórzy producenci (Być może na złość) podają czasem te informacje w voltach i amperogodzinach, wtedy jedyne, co musimy zrobić to pomnożyć przez siebie obie wartości aby otrzymać watogodziny. Przykładowo rower, którego akumulator ma moc 36 voltów, a pojemność ogniw 13 amperogodzin poszczyci się 486 watogodzinami.

Elektryczne rowery miejskie na ulicy.

Następnie otrzymaną wartość musimy podzielić przez średnie zużycie podawane w watogodzinach na kilometr. Otrzymana przez nas liczba będzie (Oczywiście nie całkiem dokładnym) zasięgiem posiadanym przez ebike. Problemy z obliczeniami zaczną się jednak kiedy przyjdzie nam dodać dodatkowe czynniki wpływające na zasięg...

Jakie czynniki wpływają na zasięg roweru elektrycznego?

Istnieje wiele czynników, które mogą w sposób pozytywny lub negatywny wpłynąć na zasięg naszego elektrycznego roweru; rozmiar, typ i rodzaj baterii, poziom wspomagania, temperatura i wiatr, rodzaj powierzchni, waga rzeczywista, rodzaj nawierzchni i jej pochylenie, pozycja i prędkość rowerzysty, czy w końcu: jego umiejętności. Uważamy, że temat ten wymaga swojego własnego, osobnego artykułu: więc tutaj wymienimy tylko i wyłącznie najważniejsze aspekty wyznaczające potencjał e-bike:

Za najważniejszy wyznacznik zasięgu możemy bez dwóch zdań uznać parametry baterii. Jej pojemność i stopień zużycia dyktuje wręcz, ile kilometrów będziemy w stanie przejechać na jednym ładowaniu. Obecnie praktycznie każdy dostępny na rynku e-bike akumulator jest litowo-jonowy, jednak w „dzikich czasach” e-rowerów ważny był również rodzaj baterii. Np. te żelowe czy kadmowe znacząco różniły się od innych dostępnych na rynku opcji. Temperatura na zewnątrz również ma wpływ na wydajność baterii, a w efekcie na zasięg roweru elektrycznego, warto będzie więc unikać jazdy, kiedy warunki pogodowe są skrajne, jeśli na dworze jest minus dwadzieścia lub plus trzydzieści stopnie to lepiej będzie odpuścić sobie szaleństwa na dwóch kółkach i zostać w domu.

Równie ważnym aspektem jest nawierzchnia; Rower elektryczny najpewniej czuć będzie się na płaskim, utrzymanym w dobrym stanie asfalcie. W takich warunkach możemy spodziewać się najwyższego zasięgu, być może nawet upragnionego 140 km. Jeśli droga, po której jeździmy jest pochyła lub wykonana z gorszej jakości surowca to silnik e-bike może się na niej męczyć, w efekcie prowadząc do utraty potencjału.

Wymiana baterii w rowerze elektrycznym 140 km.

Istotne jest też odpowiednie manipulowanie trybami wspomagania. Przeciętny rower elektryczny posiada ich kilka, a najwyższe z nich umożliwiają zazwyczaj jazdę do 25 km/h. Na drodze rowerowej lub skrzyżowaniach nie potrzebujemy takiej prędkości, warto będzie się wtedy przełączyć na niższy poziom wspomagania. Zarówno silnik, jak i bateria nam podziękują, a liczyć możemy w niektórych przypadkach na nawet dwukrotnie wyższy zasięg!

Jak zwiększyć zasięg roweru elektrycznego?

Aby móc liczyć na co najmniej 140 km zasięgu w rowerze elektrycznym będziemy musieli podjąć działania, mające na celu zwiększenie go. Jest na to wiele sposobów, niektóre z nich niebezpośrednie, takie jak planowanie trasy w taki sposób, aby unikać nieprzyjaznych nawierzchni lub dostosowanie prędkości do warunków na drodze. My zajmiemy się jednak metodami, które w aktywny i efektywny sposób zwiększą potencjał e-bike!

Przede wszystkim powinniśmy zająć się regularną konserwacją komponentów, ale nie tylko tych odpowiedzialnych za pracę silnika lub baterii! Dobrze naoliwiony łańcuch, odpowiednio wysokie ciśnienie bądź sprawny wolnobieg- wszystkie te aspekty wpłyną na znaczącą poprawę w zasięgu e-roweru. Bardzo dużą uwagę powinniśmy zwrócić na odpowiednią technikę jazdy; stosując w niej pomniejszy zmiany możemy spodziewać się ogromnych efektów. Dajmy na to na przykład pedałowanie podczas poruszania się na wspomaganiu: Odciąży to trochę silnik e-bike, a w konsekwencji może doprowadzić do dłuższej potencjalnej jazdy. Równie ważna będzie odpowiednia, aerodynamiczna pozycja przy kierownicy. (O ile oczywiście nie praktykujemy MTB, wtedy będzie to trochę ryzykowne!) Lekka zmiana nawyków w tych kategoriach może prowadzić do znaczących, aczkolwiek dość wydłużonych w czasie efektów.

Elektryczny rower miejski z akcesoriami i zapasową baterią.

Jeśli potrzebujemy natychmiastowych efektów w zakresie zasięgu roweru elektrycznego, to najrozsądniej będzie po prostu kupić dodatkową baterię. W razie potrzeby, na przykład podczas długich wypraw po prostu ją wymienimy i przejedziemy dwukrotnie większą odległość. Jeśli oczywiście możemy, to warto będzie zainwestować w akumulator tej samej marki, jakiej jest nasz e-rower. 

Więcej na temat zwiększania zasięgu roweru elektrycznego mówimy w artykule: Jak zwiększyć zasięg roweru elektrycznego? - Poradnik

Podsumowanie

140 km, a nawet i większy zasięg jest jak najbardziej możliwy do uzyskania. Jeśli twój e-bike nie ma możliwości pokonywania takich dystansów fabrycznie to można dokonać tego z pomocą zapasowej baterii lub odpowiedniej techniki jazdy. Pokonanie takiej odległości na jednym ładowaniu jest dość imponujące i na pewno wprawi w zachwyt naszych przyjaciół kolarzy, warto jest więc próbować!