Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie roweru?

Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie roweru?

Posted by   sie 20, 2020     Blog o rowerach elektrycznych, tradycyjnych, częściach rowerowych     0 Comments

Znalezienie dobrego roweru w przystępnej cenie to wbrew pozorom trudne zadanie wymagające odrobinę zachodu. Jeśli nie masz pojęcia od czego zacząć, gdy zaczynasz poszukiwania wymarzonego roweru zapraszam Cię do lektury tego wpisu.

Zwrócimy uwagę na to, co najważniejsze, aby nowy rower mógł być wygodnym i niesprawiającym wielu kłopotów towarzyszem na parę dobrych lat.

Typ roweru przy zakupie roweru

W sklepowym asortymencie możemy znaleźć ogrom propozycji – górski, szosowy, crossowy, miejski, trekkingowy, fatbike, gravel, ostre koło, beach cruiser itd. itd. Od samego patrzenia może zakręcić się w głowie. Wtedy zadajemy sobie pytanie – jaki typ roweru będzie dla mnie najlepszy?

Po pierwsze - pomyśl, w jakich warunkach najczęściej jeździsz i jak wyglądają Twoje trasy. Podróżujesz wyłącznie po asfalcie, po górach i bezdrożach, a być może szukasz czegoś uniwersalnego i na każdą okazję.

Po drugie – czy oczekujesz od roweru lekkości i prostoty, czy wyposażenia, które pozwoli Ci na przewożenie bagażu podczas długich wypraw?

I po trzecie – czy zależy Ci na wygodnej i rekreacyjnej jeździe, czy być może na sportowej i dynamicznej.

Odpowiedzi mogą nie być jednoznaczne, ale pozwolą Ci określić, czego tak naprawdę oczekujesz od roweru i jakie są Twoje potrzeby.

Rozmiar ramy przy zakupie roweru

To jeden z najważniejszych parametrów, które powinniśmy wziąć pod uwagę przy zakupie. Odpowiednio dobrany rozmiar sprawi, że jazda na rowerze będzie wygodna i bezpieczna, natomiast za duży lub za mały jedynie nas zniechęci.

Dlatego też warto poświęcić chwilę na dopasowanie ramy do naszego wzrostu i budowy – tak aby, móc cieszyć się przez wiele lat z zakupionego sprzętu.

Od czego zacząć?

Zacznij od zmierzenia przekroku – to ten wymiar będzie najbardziej istotną, a przede wszystkim pewną informacją. Nie należy patrzeć wyłącznie na wzrost i tabele dostępne w internecie, ponieważ każdy z nas różni się od siebie anatomią. Przy takim samym wzroście, długości nóg mogą się różnić, a to z kolei może znacząco zmienić rozmiar ramy, który będzie pasował do danej osoby.

Pamiętaj również o różnicach w geometrii –  ramy mają różne proporcje, kształty oraz są przystosowane mniej lub bardziej to płci użytkownika.
Trzeba potraktować tę kwestię indywidualnie i nie zapominać, że najbardziej wiarygodny sposób to oczywiście przymierzenie kilku rowerów w sklepie.

A co, jeśli dwa rozmiary ramy pasują?

Wybierz ten, na którym czujesz się lepiej. Jeśli chcesz, aby jazda była zwinna i bardziej zwrotna, pójdź w kierunku mniejszej ramy, natomiast do bardziej rekreacyjnych przejażdżek z pewnością nada się większy rozmiar – będzie wtedy wygodniejsza. Wybór należy do Ciebie.

Mając odrobinę cierpliwości z pewnością uda Ci się znaleźć rower idealnie dopasowany do Twojej budowy ciała.

Aby odpowiednio dobrać rozmiar ramy do parametrów swojego ciała, zapoznaj się z artykułem: Jaki rozmiar roweru jest dla mnie odpowiedni?

Cena roweru

Cena uzależniona jest zazwyczaj od jakości roweru. Jeśli planujesz dużo jeździć powinieneś zastanowić się nad tym, aby wydać nieco więcej – jeśli nie chcesz, aby rower w trakcie dłuższej wycieczki odmówił posłuszeństwa.

Jeżeli natomiast Twoja jazda ogranicza się jedynie do przejażdżek do sklepu na zakupy lub do niewielkich odległości do pracy – możesz śmiało szukać rowerów z niższej półki i w niższych cenach.

Dla ambitnych rowerzystów o sportowym zacięciu zalecana jest większa inwestycja – najlepsze parametry i niezawodność na trasie wiążą się z dużo wyższą ceną, jednak jest to kwota, którą płacimy za wysoką jakość. 

Materiał ramy przy zakupie roweru

Najbardziej popularne materiały wykorzystywane do produkcji ram rowerowych to aluminium, stal oraz karbon (włókno węglowe). 

A więc, co będzie najlepsze?

Stal – stosunkowo ciężki materiał, ale posiada właściwości, które tłumią drgania powstałe podczas jazdy oraz jest dużo łatwiejsza do ewentualnych napraw.

Aluminium – jest lżejsze od stali, ale jednocześnie bardziej sztywne, przez co nie tłumi tak dobrze nierówności.

Karbon – najlżejszy z całej trójki, ale doskonale radzi sobie z drganiami i ich tłumieniem, jednocześnie jest najdroższy i zdecydowanie najtrudniejszy, jeśli chodzi o naprawę.

Oczywiście każdy z powyższych materiałów ma swoje odmiany. Występują one zarówno w dobrej, jak i słabej jakości, o czym świadczy zróżnicowanie w cenach rowerów. Czasem zdarza się, że rower z dobrej jakości stalową ramą jest dużo droższy od roweru z ramą aluminiową. To samo w przypadku karbonu.

Wybór ponownie należy do Was. Jeśli komuś zależy na tym, aby rower był lekki, ponieważ przykładowo - mieszka na piętrze i chce z łatwością wnosić go po schodach, trzeba uważać z zakupem taniego, stalowego roweru. Będzie on dużo cięższy i sprawi więcej zachodu.

Jeśli temat materiałów ram rowerowych zainteresował Cię i chcesz dowiedzieć się o nim więcej, to zapraszamy do zapoznania się z artykułem: Materiały ram rowerowych - czym się charakteryzują?

Waga roweru przy zakupie roweru

Czyli coś, o czym wspomniano w poprzednim akapicie. Największy wpływ na wagę mają oczywiście rama i koła. Masy dodają również akcesoria, takie jak bagażnik, błotniki czy stopka.

Jeżeli często przenosisz rower lub pokonujesz trudne podjazdy warto zwrócić uwagę na to ile będzie ważyć nowy model. Rower z czasem nie stanie się lżejszy, dlatego trzeba myśleć przyszłościowo i wybrać taki, który nie sprawi nam kłopotów.

Koła – jaki rozmiar wybrać?

Mniejsza wielkość kół wiąże się z lepszą zwrotnością oraz sprawia, że rower jest niższy – to dużo lepsze rozwiązanie dla osób o niskim przekroku.

Większe koła natomiast będą lepiej się toczyć, rozwiną większą prędkoć a także pozwolą na skuteczniejsze pokonywanie przeszkód na drodze.

Jednak najlepszą decyzją będzie wybór takich kół, na których po prostu czujesz się lepiej. Nie zważaj na to, jaki rower ma koleżanka lub kolega – postaw na własną wygodę.

Liczba przełożeń

Do amatorskiej jazdy w zupełności wystarczą przerzutki z 3 przełożeniami z przodu oraz 7 z tyłu, natomiast w rowerach z przerzutką w piaście do jazdy miejskiej wystarczą trzy biegi.

Nie jest prawdą, że im więcej przełożeń, tym większą prędkością będziemy jechać. Wszystko zależy od liczby zębów na tarczy z przodu oraz zębatce z tyłu.

Dużo przełożeń ma za to wiele innych zalet - między innymi dają możliwość lepszego dopasowania do potrzeb w danym momencie. 

Wnioski są proste - wszystko na świecie ma swoje wady i zalety. Mała ilość biegów nie jest niczym złym, jednak w pewnych sytuacjach może nie wystarczać. Natomiast przerzutki powyżej 21 przełożeń są na pewno dużo wygodniejsze, ale istnieje wtedy większe ryzyko usterek łańcucha.

Hamulce

Najczęściej w rowerach montowane są hamulce szczękowe V-brake, dual pivot oraz tarczowe. Dobrej jakości hamulce V-brake są łatwiejsze w regulacji oraz konserwacji, w przeciwieństwie do tarczówek – z nimi nie zawsze jest to tak proste. Mimo to tarczowe hamulce są zdecydowanie bardziej skuteczne, i to w każdych warunkach.

Trzeba jednak zaznaczyć, że ta skuteczność będzie sprawdzona tylko w rowerach dobrej jakości, a to wiąże się z większą ceną. Jeśli chcesz przeznaczyć mniejszy budżet na zakup roweru, lepiej postawić na klasyczne V-brake.

Amortyzacja

Jeśli na rowerze poruszasz się zazwyczaj tylko po asfalcie, zastanów się nad klasycznym, sztywnym widelcem. Amortyzatory dodają niepotrzebnej wagi rowerowi, a ich działanie na prostej drodze nie jest wcale potrzebne.

Jeżeli natomiast myślisz o rowerze na prawdziwy teren, amortyzator będzie bardzo przydatnym rozwiązaniem, które poprawi nasze bezpieczeństwo, a przy okazji wygodę. Jednak warto pamiętać o jakości. Tańszy rower – niższa jakość osprzętu, dlatego nie będzie on tak skuteczny i może nie spełnić wszystkich oczekiwań.