Co lepiej kupić: rower używany, czy rower nowy? - Porównanie

Co lepiej kupić: rower używany, czy rower nowy? - Porównanie

Posted by   lis 5, 2023     Blog o rowerach elektrycznych, tradycyjnych, częściach rowerowych     0 Comments

Idea zrównoważonego transportu staje się w Polsce coraz popularniejsza i ogólnie szanowana, zwłaszcza w większych miastach. Z tego powodu na ulicach np. Krakowa czy Warszawy można zetknąć się ze spotęgowaną liczbą środków indywidualnej komunikacji, takich jak hulajnogi czy ebike. Społeczeństwo staje się coraz to bardziej świadome ekologicznie, a co za tym idzie powyższy trend nie zatrzyma się, a z biegiem czasu rozpędzi jeszcze bardziej. Już teraz przekłada się to bardzo dobrze na stan rynku rowerowego, który z roku na rok notuje coraz lepsze wyniki sprzedażowe. Przyszły użytkownik jednośladu, oczarowany koncepcją zrównoważonego transportu może zastanawiać się: Czy lepiej będzie zainwestować w nowy rower, czy może zakupić używany? W tym artykule spróbujemy rozwiązać kwestię, która tak bardzo nurtuje jednośladowych „świeżaków”.

Przed zakupem roweru musimy odpowiedzieć sobie na bardzo ważne pytania, takie jak: „Ile czasu jesteśmy gotowi poświęcić na research oraz przeglądanie ofert?” – Osobom, które nie chcą przeznaczyć wielu godzin na serwisach aukcyjnych zdecydowanie odradzamy zakup używanych jednośladów. W większości przypadków takie transakcje wymagają od nas uważnego przeglądania zdjęć wystawionego przedmiotu, dokładnego czytania opisu oraz interakcji ze sprzedającym. Z tego powodu lepszą opcją dla zajętych i leniwych będzie zakup nówki. Lub alternatywnie – dwóch kółek z outletu.

Warto jest również zapytać samego siebie „Ile pieniędzy mogę przeznaczyć na rower?”. Odpowiedź na to pytanie dalej jednak nie da nam jednoznacznej odpowiedzi na to, czy lepiej kupić nowy, czy używany jednoślad, ponieważ wszystko tak naprawdę zależy od przeznaczenia sprzętu. Zarówno MTB, jak i szosa, czy nawet jazda po mieście rządzą się swoimi indywidualnymi prawami. Używki, podobnie jak i nowe rowery mają swoje charakterystyczne wady oraz zalety, część z nich nie jest nawet widoczna na pierwszy rzut oka! W związku z tym postaramy się przybliżyć je poniżej i pomóc czytelnikom podjąć właściwą decyzję:

Zalety nowych rowerów

Największą zaletą kupna nowego roweru jest pewność, że wszystkie uwzględnione w nim komponenty pochodzą prosto z fabryki. Taki jednoślad nie będzie miał żadnych ukrytych wad, części do wymiany bądź konserwacji. Dokonując zakupu na miejscu możemy bez żadnych obaw wsiąść na nasz nowy nabytek i jechać dokąd tylko dusza zapragnie! Plusem jest także przejrzystość transakcji; W sklepach online wszystkie informacje, takie jak, rodzaj przerzutek, materiał ramy, czy rozmiar kół wymieniona jest w opisie roweru, nie trzeba nikogo dopytywać lub szukać danych na własną rękę. Klient dostaje dokładnie to, za co zapłacił. Warto pamiętać jest również o oferowanej przez sprzedawcę gwarancji oraz możliwości serwisowania w autoryzowanych placówkach – czymś takim nie będzie w stanie pochwalić się praktycznie żaden używany rower. Nówka, w porównaniu z używką przetrwa zazwyczaj więcej sezonów bez potrzeby serwisowania. Ich Istotnym atutem jest również przystępność! Dajmy na to, że chcemy sprawić sobie używany jednoślad przystosowany do kolarstwa górskiego dowhill. Szanse, że znajdziemy taki, który nas w pełni zadowoli graniczą z cudem, nawet jeśli odpowiednio stonujemy nasze wymagania. Możemy przeglądać aukcje lub grupy na portalach społecznościowych godzinami, ale w większości przypadków znajdziemy jedynie „rowery do wszystkiego”, nieprzystosowane do specyficznych warunków. Jeśli jednak zdecydujemy się na nówkę, to poszukiwania upragnionych dwóch kółek zajmą nam maksymalnie godzinę! Większość producentów oferuje na swoich stronach warianty dostosowane do najróżniejszych stylów jazdy, a przy tym w dosłownie każdym możliwym rozmiarze. Ponadto są to tylko najnowsze jednoślady; modele wydane w tym lub w poprzednim roku. Dzięki temu każdy nowy rower będzie naszpikowany możliwie najbardziej aktualną i innowacyjną technologią.


Zdjęcie prezentujące nowe rowery

Wady nowych rowerów

Oczywiście zakup całkowicie nowego roweru posiada też swoje wady, największa z nich to (Jak można się tego spodziewać) cena. Niestety stale rosnąca popularność jednośladów sprawia, że koszt modelu „prosto z fabryki” z roku na rok staje się coraz to wyższy. Z tego powodu za dwa kółka, nawet te budżetowe i ze średniej półki przyjdzie nam srogo zapłacić. Obecnie nowe rowery rekreacyjne, do amatorskiej i niewyspecjalizowanej jazdy sprawimy sobie za troszkę więcej niż trzy tysiące. Na tańsze modele, czyli tzw. „makrokesze” (Nazwa pochodzi od pewnej sieci supermarketów) nie ma nawet co zwracać uwagi. Zazwyczaj posiadają bardzo ciężkie ramy i osprzęt okropnej jakości. Jazda na takim jednośladzie będzie bardziej cierpieniem, niż przyjemnością i może nas permanentnie zrazić do kolarstwa – nie ma co ryzykować. Dla przykładu, za wciąż amatorską, ale już wyższej półki „szosówkę” bądź MTB przyjdzie nam zapłacić około dziesięciu tysięcy polskich złotych. Są to ogromne pieniądze w porównaniu z modelami używanymi, których przeciętna cena oscyluje w granicy około 1000 PLN za rowery rekreacyjne lub 5 tyś za naprawdę dobry sprzęt dla średniozaawansowanych. Jeśli do jednośladów przyciągnęła nas idea zrównoważonego transportu, to warto liczyć się z tym, że kupno nowego roweru jest dużo mniej ekologiczne, niż w przypadku używki.

Zalety używanych rowerów

Głównym powodem, dla którego ludzie kupują rowery używane jest ich znacznie niższa cena. Na portalach aukcyjnych często możemy wychwycić jednoślady w świetnym stanie, z wysokiej jakości osprzętem SRAM bądź Shimano za ułamek ceny, jaką zapłacilibyśmy za nówkę. Niektórzy rowerzyści uważają, że w dużej ilości przypadków dostępne na rynku „używki” są w koszmarnej kondycji i wymagają kosztownych napraw, aby przywrócić je do świetności. Oczywiście nie jest to prawda! Większość użytkowników naprawdę dba o swój sprzęt, więc znalezienie rowerów z drugiej ręki, które będą prawie jak nowe nie jest wcale tak trudnym zadaniem. Będzie to wymagało od nas trochę cierpliwości i determinacji, ale jeśli zależy nam na tanim i porządnym rowerze, to jak najbardziej warto podjąć się tego zadania! Dużym atutem używek jest też to, że osoby sprzedające je często dorzucają do nich szereg akcesoriów, które ciężko by było sprzedać osobno. W ten sposób za bezcen możemy otrzymać dodatkowe oświetlenie, koszyki, zapięcia rowerowe, czy nawet części zamienne! Te dodatkowe komponenty sprawiają, że zakupiony przez nas sprzęt jest gotowy do jazdy praktycznie od razu po zakupie. Używanym rowerom powinni przyjrzeć się w szczególnie sentymentaliści oraz kolekcjonerzy: Na rynku wtórnym można znaleźć klasyczne perełki kolarskiego świata, takie jak np. oryginalny Schwimm Sting-ray, który był protoplastą rowerów BMX, czy pierwszy na świecie produkowany masowo MTB Specialized Stonejumper! Takie dwa kółka często sprzedawane są przez osoby nie mające zbytnio pojęcia na temat prawdziwej wartości wystawionego przez nich sprzętu, dlatego zdobyć można je po znacznie zaniżonych cenach. Warto jest więc regularnie przeglądać portale aukcyjne z zamiarem znalezienia białych kruków!


Czerwony rower w stylu retro

Wady używanych rowerów

Wady używanych rowerów znane są praktycznie każdemu rowerzyście, ze względu na to, jak bardzo są wyolbrzymiane. Nie można udawać, że nie istnieją, ale nie powinniśmy również popadać w panikę! W większości przypadków nie są one tak drastyczne jak próbują malować to adwokaci nowych jednośladów. Możliwe ukryte wady to główny problem, jaki ludzie mają z „używkami”. W szczególności powinniśmy uważać na karbonowe i stalowe ramy, nawet jeśli na pierwszy rzut oka wyglądają one jak sprawne! Włókna węglowe mogą być powypadkowe, i przez to posiadać wewnętrzne pęknięcia, które przy intensywnej jeździe mogą się pogłębić, a w efekcie wysłać nas prosto do szpitala. Stal natomiast cierpi na skłonność do korozji; stalowa rama może być praktycznie w całości zardzewiała od wewnątrz. Dużą uwagę należy również zwrócić uwagę na amortyzatory, które mogą okazać się bezużyteczne jeśli były „upalane” przez poprzedniego właściciela. Jeśli mamy wątpliwości co do stanu jednośladu, bądź uczciwości sprzedającego to najlepszą opcją będzie po prostu odpuścić sobie ofertę i szukać dalej. Przed zakupem warto jest również dopytać drugą stronę o papiery udowadniające, że jednoślad faktycznie należy do nich. W obecnych czasach coraz częściej dochodzi do kradzieży rowerów; nie zalecamy nabywać ich z nielegalnych źródeł. Sporą wadą używek jest również brak gwarancji lub zniżek w autoryzowanym serwisie. Na ten luksus zasłużyć mogą sobie tylko posiadacze rowerów nowych. Pamiętać należy również o tym, że znalezienie sprzętu z drugiej ręki, który będzie spełniał nasze oczekiwania może nam trochę zając, nawet z dostępem do portali aukcyjnych bądź grupkach na mediach społecznościowych.

Używane rowery w Iwobike!

Wiele bolączek rowerów używanych można pominąć poprzez zdecydowanie się na zakup jednośladu w sklepowych outletach. W takowych dwa kółka są zazwyczaj dokładnie sprawdzane, a ich wady opisywane, lub nawet reperowane. Pomimo, że nie jesteśmy pierwszym właścicielem sprzętu często możemy liczyć na gwarancję od sprzedającego, której nie mają obowiązku zapewniać prywatni handlarze. Oczywiście wszystko to dalej oferowane jest z uwzględnieniem ułamka ceny roweru nowego, dzięki czemu transakcja będzie dla nas wysoce opłacalna. Na takie warunki mogą liczyć np. osoby, które zdecydują się na zakup jednośladu powystawowego lub używanego w sklepie rowerowym Iwobike. W ofercie znaleźć można najwyższej jakości MTB, szosówki, BMX, e-bike oraz wiele więcej! Dostępny sprzęt posiada naszą gwarancję, dzięki czemu użytkownik nie musi martwić się uszkodzeniami. Transakcje są przejrzyste, a kontakt ze sprzedającym zawsze możliwy. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą!

Kliknij tutaj, aby przejrzeć nasz outlet!


Mechanik serwisuje rower


Custom bikes - alternatywa dla nowych i używanych rowerów

Oczywiście rowerzysta, dobierając swój następny jednoślad nie ma przed sobą tylko wymienionych powyżej opcji. Jeśli nie możemy zdecydować się pomiędzy zakupem nowego a używanego roweru, a równocześnie posiadamy trochę doświadczenia w serwisowaniu sprzętu, bądź ogólnym majsterkowaniu to równie dobrze swój pojazd możemy sobie złożyć sami. Ciężko jest tak naprawdę powiedzieć, czy custom bike będzie tańszy, czy droższy od zakupu nowego roweru. Wszystko tak naprawdę zależy od tego, jak wygląda dostępność i cena części, których planujemy używać. Koszt złożenia jednośladu do jazdy po mieście będzie trywialny, ale chcąc posiadać dobrej jakości MTB musimy liczyć się z tym, że cena może przekroczyć te sklepowe. Dobierając samemu komponenty warto oszczędzać poprzez mieszanie nowych części z używanymi; Szybko zużywający się osprzęt, taki jak tarcze hamulcowe powinniśmy zamówić prosto z fabryki, ale nic nie zatrzymuje nas przed sprawieniem sobie używanej ramy. Dobrze skonstruowany custom bike to „złoty środek” pomiędzy rowerem nowym a używanym. Tworząc go posiadamy pełną kontrolę nad tym, jakie będą jego parametry i zastosowanie. Jeśli mamy wystarczające doświadczenie oraz wiedzę na temat rowerów, to złożenie własnego jednośladu może okazać się dla nas najlepszą z dostępnych opcji.

Co będzie lepsze? Rower używany, czy rower nowy? (Podsumowanie)

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, wszystko tak naprawdę zależy od posiadanego przez nas budżetu oraz tego, jak bardzo oddani będziemy misji znalezienia naszego idealnego roweru. Oczywiście ważne są też intencje! Jeśli potrzebujemy sprzętu na jeden sezon, do spokojnych wycieczek za miasto z rodziną to jak najbardziej wystarczy nam używany rower trekkingowy. Jeśli nie planujemy jeździć za często, a nasz styl jazdy nie jest dynamiczny lub ryzykowny to zakup nówki nam się po prostu nie opłaca. W takim przypadku lepiej będzie nam kupić rower w popularnym serwisie aukcyjnym lub z outletu. (W zależności od tego, jak bardzo zależy nam na gwarancji) Jeśli czujemy pociąg do szosy bądź MTB i planujemy zrobić z nich nasze nowe ulubione hobby, to warto byłoby dopłacić trochę więcej i kupić nowy jednoślad. W ten sposób upewnimy się, że sprzęt będzie służył nam dłużej i nie padniemy ofiarą krytycznej usterki. Alternatywną opcją, dla prawdziwych zapaleńców jest skonstruowanie custom bike i zalecamy tę opcję każdemu, kto jest w stanie podjąć się temu zadaniu.