Rodzaje hamulców rowerowych

Rodzaje hamulców rowerowych

Posted by   lip 11, 2023     Blog o rowerach elektrycznych, tradycyjnych, częściach rowerowych     0 Comments


Hamulce to witalna część roweru, od której zależy nasze bezpieczeństwo. Przydadzą nam się praktycznie w każdych warunkach. Dzięki nim możemy poczuć się pewnie zarówno w miejskiej dżungli, jak i na górskich szlakach. Niestraszny będzie nam ruch uliczny, zakręty czy strome zbocza - wystarczy, że zwolnimy. Hamulce są na tyle istotne, że obecnie ustawowo stanowią obowiązkowy element każdego roweru. Aby zmaksymalizować nasz spokój ducha na trasie powinniśmy zamontować w swoim jednośladzie typ, który najbardziej będzie odpowiadał naszemu stylowi jazdy. O różnych rodzajach hamulców rowerowych dowiesz się w tym artykule!

Hamulce V-brake

Typ hamulców najpopularniejszy w rowerach tańszych, ale z wysokim współczynnikiem ceny do jakości. Są to hamulce szczękowe; ich konstrukcja składa się z dwóch długich ramion umiejscowionych na obręczy koła. Kiedy naciskami klamkę hamulca, to ramiona zaciskają się, redukując w ten sposob prędkość. Nazwa V-brake wzięła się od kształtu urządzenia, które po zamontowaniu przypomina odwróconą literę V. Główną wadą hamulców tego typu jest ich uzależnienie od warunków pogodowych i terenowych. Tracą one na efektywności wraz z pojawieniem się na ramionach zabrudzeń oraz zawilgoceń. Mimo tego V-brake wciąż są popularne, głównie ze względu na swoje niskie koszta. Można znaleźć je w dosłownie każdym typie rowerów, ale osobiście polecamy je w rowerach miejskich. Warto pamiętać o tym, że w czasach, kiedy hamulce V-brake powstawały ich skuteczność była wręcz rewolucyjna. Wyznaczyły one drogę swoim następcom:

Hamulce tarczowe mechaniczne

Typ hamulców o zupełnie innej konstrukcji niż V-brake. "Tarcze" zamontowane są na piaście koła (Przedniej, tylnej lub obu - występują wszystkie warianty). Są naturalnymi następcami hamulców szczękowych, i w przeciwieństwie do nich nie tracą na efektywności w złych warunkach pogodowych. Sprawdzą się więc na trasach, w których na porządku dziennym znajdziemy błoto lub wilgoć. Z tego powodu widywane są w modelach MTB oraz gravel, głównie ze średniej półki cenowej. Mimo bardziej skomplikowanej konstrukcji są prawie tak samo łatwe w naprawie jak V-brake. (Oba typy hamulców działają na linkach) Ich główną wadą jest to, że niestety posiadają lepszą alternatywę...

Najczęściej spotykane rodzaje hamulców rowerowych

- Hamulec torpedo

- Hamulce typu U-brake

- Hamulce typu V-brake

- Tarczowe hamulce mechaniczne

- Szosowe hamulce Dual Pivot

- Hamulce rolkowe

- Tarczowe hamulce hydrauliczne

- Hamulce cantilever

Hamulce tarczowe hydrauliczne

Hamulce tarczowe hydrauliczne to obiektywnie wersja lepsza tarczowych mechanicznych. Cechują się one dużo większą responsywnością od pozostałych typów, co daje nam dużą przewagę i może przesądzić nad tym, jak potoczą się nasze zmagania na drodze. Wszystko dzięki ich konstrukcji - Zamiast linek posiadają one przewody hamulcowe wypełnione specjalnym płynem, który dociska, tarcze zatrzymując rower. Hamulce tarczowe hydrauliczne są mało awaryjne, ale za to bardzo ciężkie w naprawie kiedy jesteśmy w trasie. Ponadto co jakiś czas ich przewody potrzebują odpowietrzania, aby nie tracić na efektywności. Obecnie jest to najskuteczniejszy rodzaj hamulca, w który warto zainwestować nawet pomimo tego, że trzeba o niego specjalnie dbać. Tarcze hydrauliczne znajdziemy w rowerach z wyższej półki cenowej, w praktycznie każdym typie jednośladu. Najbardziej efektywne okażą się jednak w kolarstwie górskim.

Zestaw hamulców tarczowych hydraulicznych


Hamulce Dual Pivot

Rodzaj hamulca szczękowanego dedykowanego stricte rowerom szosowym. W kolarstwie wyścigowym hamowanie nie jest aż tak istotne, w związku z czym dual pivot poświęca efektywność na rzecz niskiej wagi i aerodynamicznego kształtu. Montowane są centralnie nad kołem; konstrukcja ta sprawia, że musimy do nich dopasować szerokość opony. Limituje to nasze możliwości personalizacji roweru, ale jest to mała cena jeśli weźmiemy pod uwagę jak użyteczne hamulce dual pivot okażą się na szosie. Nie ma powodu, aby używać je w rowerach innych typów. Do MTB najlepsze będą tarcze, a modele miejskie zadowolą się zwykłym V-brake.

Hamulec Torpedo

Hamulec torpedo, zwany również potocznie "kontra" różni się znacząco od wyżej wymienionych typów. Nie działa poprzez naciśnięcie umiejscowionej na kierownicy klamki. Tak naprawdę jest rodzajem tylnej piasty zintegrowanej z systemem hamulcowym. Kiedy pedałujemy "do tyłu" to nasz rower zaczyna hamować. Rozwiązanie te wykorzystywane jest jako główny hamulec tylko i wyłącznie w rowerach dziecięcych. Spotkamy go również w niektórych modelach miejskich i trekkingowych, jako dodatek. Jeśli nie zależy nam na wadze roweru to warto zainwestować w to rozwiązanie, aby czuć się bezpieczniej.

Co z rowerami bez hamulców?

Istnieją typy rowerów, które domyślnie nie posiadają hamulców. Jest to zazwyczaj sprzęt wyspecjalizowany do jednego konkretnego zadania, np. wyścigów po wyznaczonej okrężnej trasie (rowery torowe), akrobacji (BMX). Hamulców nie posiadają też rowery ostre koło. Jednoślady te jeżdżą zazwyczaj w kontrolowanych warunkach, w których nie mają miejsca drogowe wypadki. Z tego powodu nie potrzebują one hamulców, które byłyby dla nich tylko i wyłącznie obciążeniem. Kiedy jednak chcemy korzystać z takiego roweru w ruchu drogowym to musimy wyposażyć go w przynajmniej jeden hamulec. Jazda rowerem bez hamulców po drodze publicznej jest po pierwsze niebezpieczna, a po drugie może spowodować kłopoty z prawem.

Jaki rodzaj hamulców wybrać?

Ciężko jest odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie. Dobierając hamulce do nowego roweru należy odpowiedzieć na pytanie: Na czym zamierzamy się skupić? Czy interesuje nas rekreacyjna, "casualowa" jazda? Czy może coś bardziej zaawansowanego, jak mountainbiking, czy kolarstwo szosowe? W pierwszym przypadku, prawdę mówiąc, sprawdzi się każdy rodzaj hamulców, ważne tylko, aby był bezpieczny. W drugim zaś warto zainwestować w specjalistyczny sprzęt, który pomoże nam lepiej rozwijać nasze hobby! Należy również liczyć się z tym, że hamulce to nie wszystko. Aby zapewnić sobie pełnię bezpieczeństwa dobrze będzie zainwestować również w kask. W znalezieniu odpowiedniego pomoże ci artykuł: Jaki kask na rower wybrać? - Poradnik


Zbliżenie na hamulce tarczowe hydrauliczne w rowerze elektrycznym