Jakie siodełko wybrać? Rodzaje siodełek rowerowych!

Jakie siodełko wybrać? Rodzaje siodełek rowerowych!

Posted by   lis 19, 2023     Blog o rowerach elektrycznych, tradycyjnych, częściach rowerowych     0 Comments

Dobrze dobrane siodełko rowerowe jest absolutnie niezbędne, jeśli chcemy, aby poruszanie się na jednośladzie było dla nas wygodne, i na dłuższą metę nie sprawiało bólu i dyskomfortu. Siedzenie, wraz z kierownicą to element roweru, z którym zazwyczaj wchodzimy w największą interakcję. (Chyba, że akurat jeździmy na BMXie.) Z tego powodu nie należy na nim wcale oszczędzać, i wybrać takie, które możliwie najbardziej uprzyjemni nasze kolarskie doświadczenia.

Dobranie odpowiedniego siodełka, choć pozornie trywialne okazuje się dla wielu rowerzystów wyjątkowo ciężkim zadaniem. Różne kształty, rozmiary czy wypełnienia mogą wprawić niedoświadczonego fana jednośladów w zawrót głowy. Większość dostępnych na rynku siedzeń dopasowanych jest pod poszczególne typy jazdy. Siodełko pod kolarstwo górskie będzie znacznie różniło się od takiego, które dopasowane jest pod poruszanie się po szosie, lub w warunkach miejskich.

Aby ułatwić dobór wymarzonego siedzenia stworzyliśmy ten artykuł. Omówimy w nim najważniejsze aspekty konstrukcji rowerowych siodełek, takie jak amortyzacja, wykorzystywane w nich rodzaje wypełnienia, czy materiały obicia. Odpowiemy na pytania takie jak „Dlaczego w każdym rodzaju kolarstwa wykorzystuje się inne siodełko?” lub „Czemu część siedzeń posiada wycięcie w środku?”. Zaczniemy jednak od rozwinięcia najważniejszej kwestii:

Dlaczego dobór siodełka rowerowego jest ważny?

Wspominaliśmy już, że posiadanie wygodnego siodełka rowerowego rzutuje na ogólny komfort, jaki będziemy odczuwać podczas jazdy. Dlaczego to od siedzenia, a nie np. materiału ramy, czy amortyzacji zależy, jak przyjemnie będzie nam się jeździło na jednośladzie? Przede wszystkim dlatego, że odpowiednio dobrane siodełko pomoże nam zredukować napięcie w dolnej części ciała, dzięki czemu męczymy się znacznie mniej w trakcie pedałowania. Siedzenie, które nie będzie dobrze dopasowane do naszego stylu jazdy i kształtu ciała może potęgować odczucie zmęczenia lub nawet sprawiać ból w trakcie poruszania się. Ponadto kształt, waga i materiał siodełka zależny jest od tego, do jakiego rodzaju kolarstwa jest dostosowane. Dlatego np. Siodełka do krótkiej jazdy miejskiej będą wyjątkowo miękkie w porównaniu z innymi dostępnymi na rynku modelami; nadają się świetnie na krótkie przejażdżki, np. do pracy lub do sklepu ale przy dłuższych podróżach bardzo łatwo będzie je wysiedzieć, co może spowodować dyskomfort. Wybierając się np. na wycieczkę za miasto lepiej będzie zainwestować w twardsze siodełko trekkingowe.

Siodełko rowerowe trekkingowe ze skórzanym obiciem

Rodzaje wypełnień siodełek rowerowych

Zwykle przeglądając oferty sprzedaży siodełek rowerowych zetkniemy się z dwoma typami wypełnień: piankowym oraz żelowym. Wewnętrzny materiał siodła ma znaczący wpływ na to jak wygodnie będzie się nad nim siedzieć, dlatego przed dokonaniem zakupu powinniśmy zastanowić się, czy oferowane przez sprzedawcę wypełnienie będzie spełniać nasze oczekiwania.

Najpopularniejsze w modelach z półki niskiej oraz marketowej jest wypełnienie piankowe. W bardziej nowoczesnych rowerach zostało już dawno wyparte przez swoich młodszych i niestety obiektywnie lepszych braci. Pianka oczywiście może być wygodna, ale cierpi na jeden rażące problemy – jeżdżąc na jednośladzie intensywnie doprowadzimy w końcu do jej ubicia, przez co stanie się twarda i nieprzyjemna w użytkowaniu. Ponadto zapewnia kolarzowi niższą amortyzację niż siedzenia wykonane z innych wypełnień. Przy intensywnej jeździe tanie siedzenie może przesiąknąć wytwarzanym przez organizm potem, co znacznie utrudnia jego konserwację. Polecamy siodełka piankowe użytkownikom, którzy jeżdżą rowerem sporadycznie, głównie aby się zrelaksować bądź zaczerpnąć odrobine ruchu. Totalnie odradzamy je natomiast kolarzom aspirującym na profesjonalnych.

Siodełka z wypełnieniem żelowym były kiedyś zarezerwowane dla segmentu premium, obecnie na szczęście są już standardem. Negują większość wad charakterystycznych dla siedzeń piankowych. Przede wszystkim bardzo dobrze dopasowują się do ciała i nie są narażone na odkształcenia oraz ubicie przy intensywnej eksploatacji. Żel silikonowy świetnie sprawdza się jako materiał amortyzujący, zapewniając w ten sposób użytkownikowi doskonałe poczucie komfortu w trakcie jazdy. Zalety tego wypełnienia docenione będą szczególnie przez średniozaawansowanych i doświadczonych fanów kolarstwa górskiego oraz szosowego. Warto jest jednak pamiętać, że siedzenia żelowe nie są niezniszczalne! Jeśli zamontowaliśmy je w naszym rowerze, to warto będzie w miarę możliwości trzymać go w zacienionym miejscu; długotrwała ekspozycja na wysokie temperatury może sprawić, że żel znajdujący się wewnątrz siodełka rozpuści się i odkształci. (Będziemy musieli wtedy poczekać aż materiał ponownie zaschnie zanim wsiądziemy na jednoślad)

Obecnie najdroższe nie wyspecjalizowane rowery często mogą poszczycić się siodełkami wypełnionymi tak zwaną pianką pamięciową, która przewyższa zarówno żel jak i swój zwykły odpowiednik w każdym aspekcie. Tzw. „Memory Foam” może pochwalić się najlepszą trwałością i amortyzacją, nie odkształca się i nie jest podatna na wysokie temperatury. Świetnie dopasowuje się do ciała i zapewnia kolarzowi najbardziej naturalną pozycję w trakcie siedzenia. Podobnie jednak jak siedzenia żelowe wykorzystywana jest w jednośladach dla średniozaawansowanych, głównie dlatego, że profesjonaliści lub aspirujący na nich kolarze wykorzystują inne rozwiązanie…

Tym rozwiązaniem jest całkowity brak wypełnienia siodełka! Zamiast tego jest ono płaskie, wykonane z lekkiego materiału (Zazwyczaj włókien węglowych). Rowerowi eksperci preferują takie podejście aby zmniejszyć wagę jednośladu, sprawiając, że staje się szybszy ora zwrotniejszy. Równocześnie do zwiększenia amortyzacji oraz wygody wykorzystują specjalne wkładki, dzięki którym kontakt z twardym siodełkiem zredukowany jest do absolutnego minimum.

Dlaczego niektóre siodełka rowerowe mają wycięcie w środku?

Niektóre modele siodełek, w większości droższe lub dedykowane mężczyznom posiadają charakterystyczne wycięcie w środku. Nie jest to bynajmniej ozdoba, bądź sposób w jaki producenci siedzeń oszczędzają na materiałach, owe otwory posiadają całkiem istotne zastosowanie. Mają mianowicie na celu zmniejszyć nacisk siodła na okolicę krocza i zapewnić przewiew, w efekcie redukując szansę na przypadkowe urazy. Anatomia każdego człowieka jest jednak inna, więc przymierzając się do zakupu siodełka z wycięciem powinniśmy uprzednio takowe wcześniej przetestować. Dla niektórych wygodniejsze będzie mniejsze wydrążenie, dla innych większe a niektórym może ono wcale nie podpasować. Jest to jeden z powodów, dla których bikefitting jest tak ważny przy świadomym kolarstwie!

Siodełko rowerowe szosowe z wycięciem w środku

Twarde czy miękkie siodełko rowerowe?

Odpowiedź na to pytanie zależna jest w całości od tego co planujemy robi na rowerze. Miękkie siodełko nada się tylko i wyłącznie do krótkiej jazdy rekreacyjnej, na przykład na miejskim e-bike. Spowodowane jest to tym, że podczas jazdy jednośladem bardzo angażujemy swoją dolną część ciała, generując przy tym nacisk na siedzenie. Jeśli takowe nie jest wystarczająco sztywne to przy dłuższych wycieczkach będzie ono generować otarcia. Z tego więc powodu planując wielokilometrowe wyprawy powinniśmy bez dwóch zdań pochylić się nad twardym siedzeniem, być może nawet pozbawionym wypełnienia.

Siodełko Szosowe

Kolarze szosowi statystycznie nabijają na licznikach największą ilość kilometrów, z tego powodu powinni zadbać o możliwie najwygodniejsze siodło. Modele szosowe dostosowane są w całości dla charakterystycznej, aerodynamicznej postawy, jaką mogą poszczycić się podczas jazdy kolarze, z tego powodu są często węższe i dłuższe od innych dostępnych na rynku egzemplarzy. Siodełka na szosę są dość twarde, często również cienkie, czasem nawet bez wypełnienia (Wtedy zazwyczaj wykonane są z karbonu.). Rozwiązanie to ma dwa zadania; po pierwsze zmniejsza to wagę jednośladu, a po drugie redukuje ryzyko otarć, jakie może spowodować intensywna, wielogodzinna jazda. Siedzenia do jazdy rowerami szosowymi należą do najdroższych na rynku, ale absolutnie nie powinniśmy na nich oszczędzać.

Siodełko MTB

Siodełka są równie ważne w kolarstwie górskim. W przypadku mniej skomplikowanych dyscyplin bardzo przypominają modele szosowe, są tak samo cienkie, twarde i przystosowane do aerodynamicznej pozycji. Różnice pojawiają się dopiero przy siedzeniach dostosowanych do technicznych stylów jazdy takich jak enduro, które faworyzują wyprostowaną, bardziej kontrolną pozycję. Są one bardzo płaskie, a ich funkcjonalność zredukowana jest do minimum. W trakcie uprawiania bardziej ekstremalnych dyscyplin kolarstwa górskiego często będziemy jeździć w „stójce”, przez co siodło będzie przez nas wykorzystywane dość rzadko.

Płaskie, karbonowe siodełko rowerowe do sportów górskich

Siodełko do BMX

Podobnie jak w Enduro, siodełko rowerowe w BMX nie są  wcale istotnym elementem jednośladu. Wiele trików wykonywanych jest na stojąco, bez korzystania z siedzenia. Z tego powodu ich użyteczność zredukowana jest do absolutnego minimum. Wybierając rower do jazdy wyczynowej nie powinniśmy zbytnio przykładać wagi do siedzenia, ważne tylko aby było w miarę wytrzymałe i nie wchodziło nam w drogę. Dlatego najlepiej aby było niewielkich rozmiarów, oraz wykonane z jakościowego materiału, takiego jak np. karbon.

Siodełko trekkingowe

W trekkingu siodło jest za to całkiem istotne. W tej dyscyplinie nastawiamy się na rekreacyjną, aczkolwiek dość dalekobieżną jazdę. Z tego powodu potrzebujemy siedzenia które nie będzie wywoływać komfortu w dłuższych trasach. Zamiast przesadnie miękkiego siodełka, które może generować otarcia powinniśmy skupić się na modelach twardszych, które początkowo mogą wydawać się rowerzyście mniej komfortowe, ale na dłuższą metę okażą się bardziej komfortowe. Szczególnie docenimy je, jeśli nasze wycieczki zajmują nam średnio kilka godzin. Poruszając się na szutrze lub polnych drogach powinniśmy też, oczywiście jeśli pozwala nam na to budżet, zainwestować w amortyzowaną sztycę. Siodełka trekkingowe powinny być nieco szersze od pozostałych modeli.

Siodełka miejskie

Jazdę miejską kojarzymy z krótkimi przejazdami z punktu A do punktu B. W ciągu tych kilku minut warto jest więc zapewnić sobie możliwe największy komfort. W mieście będziemy korzystać z najwygodniejszych, najbardziej miękkich siodełek dostępnych na rynku rowerowym.

Bikefitting siodełka rowerowego

Bikefitting (Podsumowanie)

Dobranie samemu siodełka, które będzie dostosowane pod nasze potrzeby oraz wymagania to bardzo ciężkie zadanie, opierające się na metodzie prób i błędów. Będziemy musieli eksperymentować, kupując i oddając siedzenia w różnych rozmiarach i kształtach. Ale jest łatwiejszy sposób na dobranie tego idealnego! Bikefitting to proces, w którym rowerowy ekspert dobiera komponenty jednośladu, takie jak rama, kąt kierownicy czy właśnie wielkość siedzenia w zależności od wymiarów ciała rowerzysty. Warto jest w zainwestować w taką usługę jeśli naprawdę zależy nam na wygodzie.